Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Dębnie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół z Sesji Nr XIII z dnia 31.07.2003 r.


PROPTOKÓŁ Z PRZEBIEGU XIII SESJI RADY MIEJSKIEJ W DĘBNIE

Z DNIA 31 lipca 2003 roku.

Obrady sesji odbyły się w sali posiedzeń UMiG o godz. 12.00 i trwały do godz. 14.40

Przewodniczący obrad - Helena Sługocka.

Na wstępie Przewodnicząca RM dokonała otwarcia obrad i przywitała wszystkich obecnych na sali posiedzeń.

Na sali posiedzeń obecni byli: Prezesi spółek, kierownicy wydziałów UMiG, Kierownicy i Dyrektorzy jednostek gminnych, sołtysi wsi i mieszkańcy Dębna.

Lista obecności zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1.

Przewodnicząca RM - stwierdziła, że na stan 21 radnych na sali obrad obecnych jest 19 radnych co stanowi 90 % stanu ogólnego Rady.

Wobec czego Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Lista obecności radnych na sesji stanowi załącznik nr 2.

Porządek obrad

  1. Sprawy regulaminowe:

a/ otwarcie sesji RM,

b/ stwierdzenie kworum,

c/ przyjęcie protokołu z przebiegu XII sesji Rady Miejskiej.

d/ informacja Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między sesjami.

2. Sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG.

a/ pytania do sprawozdania Burmistrza,

b/ odpowiedzi na pytania dotyczące sprawozdania,

c/ przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza.

  1. Wolne wnioski i zapytania.

  2. Podjęcie uchwał w sprawie:

a/ uchwalenie wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i

urządzeń kanalizacyjnych na terenie MiG Dębno,

b/ zatwierdzenie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie

ścieków do kanalizacji miejskiej na terenie MiG Dębno,

c/ zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2003 rok,

d/ wyboru banku do wykonywania bankowej obsługi budżetu.

  1. Odpowiedzi na wnioski i zapytania.

  2. Sprawy różne.

  3. Zamknięcie sesji RM.

Informuję, że porządek obrad został omówiony na wspólnej komisji.

Burmistrz MiG P.Downar - Pani Przewodnicząca Szanowna Rado, w związku z tym, że na wspólnych Komisjach nie padły wnioski istotne, co do wysokości taryf składam wniosek na podstawie art. 24 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków o nie rozpatrywanie przez Radę projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków do kanalizacji miejskiej na terenie MiG Dębno, w dniu dzisiejszym. Taryfy, o których mowa wejdą w życie w terminie ustawowym 70 dni od złożenia wniosku.

Przewodnicząca RM - Kto jest za przyjęciem porządku obrad XIII sesji z poprawką o wyłączenie z porządku punktu dotyczącego uchwalenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków do kanalizacji miejskiej na terenie MiG Dębno?

Głosowanie; za 12

przeciw - 7

wstrzymał się - 0

Stwierdzam, że Rada przyjęła poprawkę do porządku obrad.

Informuję, że protokoły z przebiegu XII sesji RM zostały sporządzony i wyłożony do wglądu w Biurze Rady. Dotychczas nie wniesiono uwag. Czy koś chce wnieść uwagi odnośnie uwidocznionych zapisów w protokole sesji RM?

Kto jest za przyjęciem protokołu z przebiegu XII sesji RM?

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła protokoły.

======================================

PKT 1 d - informacja Przewodniczącej RM o działaniach podejmowanych między sesjami.

Przewodnicząca RM - przedstawiła sprawozdanie z działalności za okres między sesjami.

/ sprawozdanie stanowi załącznik nr 3/

=====================================

PKT 2 - sprawozdanie z działalności Burmistrza za okres od 27.06.2003 do 31.07.2003.

Burmistrz MiG P. Downar - Przedstawił sprawozdanie z pracy Burmistrza MiG, które stanowi załącznik nr 4. Uzupełnił sprawozdanie o podpisane w dniu dzisiejszym ogłoszenia na przetarg na remont hotelu pielęgniarek oraz na wykonanie projektu budynku po szkole w Cychrach.

Przewodnicząca RM - Czy są pytania do sprawozdania Burmistrza?

Radny J. Baranowicz - Panie Burmistrzu proszę o sprostowanie w sprawozdaniu wniosku Komisji Rady, dotyczącego przeanalizowania regulaminów wynagradzania nie tylko PWiK, a wszystkich Spółek Gminnych. Prosiłbym również o uzupełnienie pkt. 5, 10, 13 sprawozdania tj. o przedstawienie składów osobowych komisji.

Radny A.Dobropolski - Odnośnie pkt. 3 czy szacunkowa wartość ma być o poniżej 30000 euro czy powyżej, a w pkt. 6, o jakich działkach jest mowa czy któraś dotyczy stadionu?

Pan F.Kluch - Czy w trakcie rozmów z marszałkiem Meyerem, poruszano kwestie oddłużenia naszego szpitala. Czy Pan burmistrz przewidywał może taką możliwość by „przejąć szpital na garnuszek Gminy”.

Burmistrz MiG - Burmistrz odczytał składy komisji, które były wyszczególnione w zarządzeniach Burmistrza podjętych w czasie Narad oraz odnośnie wniosku Komisji dotyczącego przejrzenia i ujednolicenia regulaminów wynagradzania przeanalizuję wszystkie Spółki Gminne i przedstawię stanowisko Radzie. Zamówienie publiczne dotyczy wartości szacunkowej poniżej 30 000 euro. Do wyboru banku do obsługi bankowej powołałem komisje doraźną, o której na komisjach wspólnych informowała pani skarbnik. Natomiast odnośnie działek z pkt. 6 są to tereny pod budynkiem DOK, przed budynkiem tereny zielone, boisko i kort jest w zarządzie OSiR-u. Teren amfiteatru jest obecnie wyznaczany geodezyjnie. Odnośnie sytuacji naszego szpitala, jako Burmistrz wraz z Radą musimy stać na stanowisku by przeciwdziałać jego likwidacji. Pan Marszałek poinformował o zmianie polityki służby zdrowia, argumentem jest obsługa 3 gmin, Kasa chorych przez ostatnie lata zaniżała refundacje za leczenie pacjentów i między innymi z tego powstały obecne straty. Otrzymałem ze strony Marszałka poparcie istnienia naszego szpitala. Działania naprawcze zostały już podjęte. Odnośnie działek Biblioteki Publicznej, dotyczą one terenu pod budynkiem, a w Cychrach terenu pod filią biblioteki.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności burmistrza?

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie.

=============================================

PKT 3 - wolne wnioski i zapytania.

Radny J. Baranowicz - Sprawa PEC - u, na jakim etapie są prace i co się dzieje z tym tematem i jakie są ustalenia. Na poprzedniej sesji tez nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Ponadto wniosek - kilku mieszkańców Dębna zgłosiło mi niebezpieczeństwo w obrębie targowiska i biedronki w związku z barkiem przejścia w tym miejscu, i znaczną prędkością samochodów. Mandaty są nakładane, ale nie załatwią one sprawy. Trzeba zacząć rozmowy z właścicielem drogi i rozwiązać ten temat poprzez zrobienie przejścia i ograniczeniem do 30 lub 20 km/h prędkość. W dużej mierze od miasta zależy, co właściciel drogi zrobi.

Radny A.Dobropolski -Panie burmistrzu mam pytanie odnośnie ścieżki rowerowej czy i kiedy zostanie zakończona. Druga sprawa to trudności, z jakimi borykają się mieszkańcy, którzy nie mogą uzyskać pozwolenia na budowę.

Radny M.Wyszyński - Panie Burmistrzu czy nie należałoby odświeżyć nieco kadry, emerytów i rencistów, może by wprowadzić nieco „ świeżą krew do Gminy”.

Radny J. Głuszko - Czy budynki, przy których w projekcie nie jest przewidziany główny kolektor zostaną podłączone. Nie wyobrażam sobie by trzy budynki o nr 87, 89, 90 w centrum miejscowości nie zostały podłączone, chociaż mieszkańcy wyrazili zgodę na podłączenie. Można powiedzieć ludziom by podłączyli się do głównego kolektora na własny koszt, ale gdy nie ma głównego kolektora to poprostu uniemożliwia się wogule podłączenie. Poproszę pana kierownika wydziału RiI o odpowiedź. Mam pytanie również odnośnie podpisania przez Burmistrza zgody na dokumentację modernizacji budynku po szkole podstawowej w Cychrach, czemu nie można dąć go ludziom, którzy sami go wyremontują, a tak on zarasta i niszczeje. Proszę by coś w tym temacie przyspieszyć, szybciej podzielić pomiędzy chętnych przyszłych lokatorów. Kolejna moja prośba, dotyczy drogi nr 23 pomiędzy Dębnem a Cychrami na odcinku koło stawów pana Kotowicza, by zwrócić się do Generalnej Dyrekcji Dróg do Szczecina by dokonali oznakowania tego niebezpiecznego miejsca, jeżeli nie stać ich na remont tej drogi.

Pan F.Kluch - Interesuje mnie, jaka była pozycja kosztów w układzie rodzajowym, która decyduje, że się podnosi stawki za wodę i ścieki?

Radny J.Baranowicz - Panie Burmistrzu czy nie lepiej było by jednocześnie przydzielić ludziom metraże i robić projekty, Każdy by pilnował od początku swojego.

Radny A.Dobropolski - Chciałbym nawiązać do wypowiedzi pana Głuszki. W momencie, kiedy będzie odbiór wykonywanej inwestycji, to proszę zwrócić się do administratora drogi, boi słyszałem, że studzienki w pasie drogi, które zagrażają bezpieczeństwu uczestników ruchu.

Radny B.Ircha - Mam sprawę uciążliwą dla niektórych mieszkańców, a mianowicie dotyczy ona sprzedaży piwa w obrębie targowiska i załatwianiu potrzeb fizjologicznych prze osoby je spożywające w miejscach do tego niewyznaczonych. Praca szaletu kończy się z chwilą zamknięcia targowiska. Prosiłbym panie Burmistrzu by straż miejska i policja oprócz patroli dziennych pojawili się również w godzinach wieczornych.

Radny Z.Myszkowski - Rada Sołecka wsi Dolsk złożyła wniosek o naprawę, kaplicy przedpogrzebowej, z której odpadają płytki naklejone na cokół. Wydaje mi się, że jeszcze jest okres gwarancyjny i w ramach gwarancji mogą zostać poprawione te niedoróbki.

Radny S.Witkowski - Nie otrzymałem odpowiedzi na poprzedniej sesji odnośnie kanalizacji sanitarnej i burzowej, proszę o odpowiedz i w związku z otrzymaną odpowiedzią będę miał dalsze pytania.

Radny G.Kujda - Nasza strona internetowa jest najbardziej odwiedzaną stroną w porównaniu do miast w województwie zachodniopomorskim porównywalnych z Dębnem. Jest aktualna, bardzo czytelnie zrobiona, wielkie dzięki za działania i zapraszam Państwa na stronę, naprawdę jest, co oglądać. Mażę by jeszcze jesienią wszyscy Radni mogli się przekonać jak wielkim nośnikiem jest Internet. Zapraszam by wydział promocji zorganizował „czat” z osobami z Rady miejskiej np. Burmistrz, Radni, Przewodniczący.

==========================================

PKT 4 a - projekt uchwały w sprawie uchwalenie wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na terenie MiG Dębno,

Radny K.Witkowski - Komisje wspólne przyjęły pozytywnie projekt uchwały.

Radny J.Baranowicz - Podnosiłem ten temat na Komisji, czy i na ile zostały złożone wnioski o środki pomocowe z Unii europejskiej? Gmina Dębno jako nieliczna w naszym województwie dysponuje środkami na wkład własny na różnego rodzaju inwestycje.

Burmistrz MiG - PWiK w wieloletnim planie inwestycyjnym w założeniach omyłkowo ujęte zostało jako środki PWiK, a są to środki Gminy. W tym roku złożyliśmy wniosek - FARHE na budowę kanalizacji w Oborzanach. W dniu wczorajszym otrzymaliśmy odpowiedź, że komisja zakwalifikowała wniosek, ale nie przeszedł on do dalszego etapu. Program SAPARD ma terminy wrześniowe, więc jest jeszcze czas. Główne środki, na które będziemy aplikować będą dostępne w lutym przyszłego roku. Taką informację uzyskałem od Marszałka, luty będzie tym miesiącem, w którym odpowiednie wnioski będziemy składać. Jeżeli będzie potrzeba to wystąpię do rady o zgodę na zaciągnięcie kredytu by udział własny Gminy był zachowany przy dużych projektach.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem projektu uchwały w sprawie uchwalenie wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na terenie MiG Dębno,

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr/ XIII/89/2003. Załącznik nr 5

==========================================

PKT 4 c - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2003 rok,

.

Skarbnik Gminy - Poinformowała, że projekt uchwały obejmuje zmiany, o których była mowa na posiedzeniu wspólnych Komisji Rady, a także dodatkowo wniosek Rady Sołeckiej Oborzany o przesunięcie 500 zł. na energie elektryczną do świetlicy - 200 zł i 300 zł. na wynagrodzenie dla osoby, która sprząta przystanki.

Radny K.Witkowski - Komisje przyjęły projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2003 rok?

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XIII/90/2003 Załącznik nr 6.

========================================

PKT 4 d - projekt uchwały w sprawie wyboru banku do wykonywania bankowej obsługi budżetu.

Radny K.Witkowski - komisje przyjęły projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem projektu uchwały w sprawie wyboru banku do wykonywania bankowej obsługi budżetu?

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XIII/91/2003. Załącznik nr 7

==========================================

PKT 5 - odpowiedzi na wnioski i zapytania.

Burmistrz MiG - Decyzje, co do modernizacji PEC podjęte zostały stosownie do uchwały Rady. Pojawił się nowy czynnik, mianowicie zarząd miasta, czyli Burmistrz nie musi prowadzić tej sprawy może to robić właściciel, czyli PEC i tak się to będzie odbywać. Stosowna umowa dzierżawy trafi pod obrady Rady. Nie wszystkie strony mogły przystąpić do publicznego zaproszenia na złożenie ofert na modernizację ciepłowni, ponieważ np. w PETRICO został odwołany Prezes i wystąpiono do Ministerstwa Skarbu o zgodę na podwyższenie kapitału. Do maja przyszłego roku całe przedsięwzięcie powinno być zakończone tak, by było możliwe zakończenie inwestycji. Napewno będzie jeszcze zaproszenie publiczne do złożenia ofert na modernizację PEC.

Następnie, co do szkoły w Cychrach, sugestia Pana Głuszki, że są mieszkańcy Cychr, którzy by chętnie mieszkania takie przejęli, mamy sporządzona listę mieszkaniową, która komisja mieszkaniowa, co roku zatwierdza. Zapytaliśmy wszystkich czy, wrażą zgodę na zamieszkanie w tym budynku i wyremontowanie go na własny koszt. Najpierw zgodziło się sześć osób, podjęliśmy weryfikacje czy osoby te mają takie możliwości finansowe. Po weryfikacji zakwalifikowały się trzy osoby, opracowana została koncepcja jak ma być podzielony ten budynek i przyjęliśmy zgłoszenia osób, które przystąpią do przetargu na wykup pozostałych lokali. Nie możemy sporządzić aktu notarialnego sprzedaży lokali, jeżeli nie ma jasno określonych granic lokali ( ścianki działowe). Na dzień dzisiejszy chęć przystąpienia do takiego przetargu wyraziło 14 osób. Piony kanalizacyjne i kominowe musimy wykonać. Odnośnie zarastania budynku, wykoszenie zostanie wykonane.

Problemy związane z kanalizacją w Cychrach można wyróżnić jako te powstałe w związku, z nieuregulowanymi stanami prawnymi nieruchomości, brakiem zgody właścicieli. Problem nie ujętych nieruchomości zostanie rozwiązany po rozliczeniu sapardu, nie możemy zrobić tego wcześniej.

Odnośnie drogi krajowej i dużej prędkości samochodów w okolicach biedronki, myślę, że znak z ograniczeniem prędkości nie będzie problemem. Temat omówi pan A.Dziuda.

Pan A.Dziuda - Przedstawił stanowisko Zarządu Generalnej Dyrekcji Dróg, dotyczące przejścia dla pieszych przed biedronką, które odnosi się negatywnie do planowanego przejścia z uwagi, iż w odległości od biedronki 40m z jednej strony i 50 m z drugiej są przejścia dla pieszych. Jest to najszersza część drogi w tym miejscu, więc absolutnie nie może tam być przejście dla pieszych.

Burmistrz MiG - Ze względów formalnych Zarząd Dróg odmawia nam namalowania przejścia, ale przyszłościowo w związku ze zmianą planów zagospodarowania przestrzennego wokół budynku biedronki po rozmowach z właścicielem wiemy, iż przystąpią do likwidacji ogrodzenia wokół, pozwoli to na nieco inne umiejscowienie wjazdu i wówczas Zarząd Dróg nie odmówi namalowania przejścia dla pieszych.

Pan A.Dziuda - Poinformował, że Komisja Bezpieczeństwa i Porządki Publicznego wysłała wniosek do Zarządu Dróg w sprawie kontynuowania remontu drogi krajowej 23 Myślibórz - Dębno.

Prezes PUK J.Augustyniak - Poinformował, iż praca szaletu kończy się z chwila zamknięcia kiosków na targowisku. Praktykowane już dłuższe otwarcie szaletu nie spowodowało napływu klientów korzystających pobliskich barów. W dużej mierze osoby te nie mają 20-30 gr. by skorzystać z usługi i własne potrzeby załatwiają na dworze tam gdzie do tej pory. Bary, które sprzedają piwo powinny posiadać toalety. My jako administrator targowiska nie mamy wpływu na takie zachowanie, mogę zasygnalizować tyko to, że po godz. 18.00 na obszarze targowiska jest głośno (brak handlu) spotkania osób i spożywanie alkoholu, pojawia się tez zaczepianie różnych ludzi w tym i pracowników PUK.

Radny B.Ircha - Poruszył temat sprzedaży alkoholu „wódki” w miejscach sprzedaży piwa. Poprosił o zwrócenie uwagi na ten problem przez odpowiednie służby porządkowe.

Radny G.Kujda - Chciałbym się zapytać jak jest uregulowana kwestia otwarcia sklepów nocnych. Punkty sprzedaży piwa powinny posiadać toalety.

Radny A.Dobropolski - Poinformował o kodeksowym uregulowaniu położenia przejść dla pieszych i poruszania sie po nich.

Radny J. Baranowicz - Zaproponował, czy nie lepiej było by z rezygnowanie z tych dwóch bocznych przejść i na malowanie jednego po środku by było to dla ludzi.

Radny A.Dobropolski - Jeśli zlikwidujemy pasy na skrzyżowaniu, to prawo i tak pozwala pieszemu tam przejęć i niebezpieczeństwo nadal pozostaje, nie można tak tego rozwiązać.

Kierownik J.Soluch - Odnośnie studzienek we wsi Cychry w ciągu drogi, o których mówił pan A Dobropolski informuję iż jesteśmy po rozmowach z Zarządem Dróg , który został poinformowany o nie podpisaniu przez nas żadnych faktur i nie dokona odbioru inwestycji jeżeli wszystkie studzienki nie będą umieszczone prawidłowo. Odnośnie kolektora, to wiadomo jest osobom, które tam mieszkają i sołtysowi, że kolektor ten będzie budowany. Załatwienie wszystkich aspektów formalno-pranych zajmuje czas, więc to napewno potrwa, ale będzie wykonane. Natomiast jeśli chodzi o ścieżkę rowerową, informuje iż pani Bakalarczyk nie mogła wystawić pozwolenia na budowę na całość jej trasy, a tylko na te działki, które są własnością Gminy. Natomiast w odcinkach pasa drogowego decyzje musi wydać Wojewoda, ostrzyłem informację, że do 10 sierpnia taką zgodę pozwolenia na budowę otrzymamy. Kaplica w Dolsku i jej stan przed remontem był bardzo nie dobry, była zawilgocona, zagrzybiona, wykonane zostały izolacje pionowe i poziome. Uważamy, że trzeba jeszcze poczekać by budynek wypracował się, wysechł z wilgoci i dopiero przystąpimy do usuwania poprawek. Trudno jest określić czy uszkodzenie powstało w wyniku obecnego zawilgocenia czy nagromadzonego wcześniej. Trudno jest również obarczać winą wykonawcę.

Radny Z.Myszkowski - Nie chodzi tu o wskazywanie winnego, nowe klejenie płytek spowoduje, iż odpadną ponownie. Konieczne było by wyasygnowanie odpowiedniej kwoty i zakup cegieł, postawienie nowej na wysokości obecnego cokoliku nową ściankę i obklejenie jej płytkami. Jest to temat dla fachowców, trzeba to zrobić, bo samo się nie zrobi.

Burmistrz MiG - Jeżeli chodzi o politykę kadrową pracowników z uprawnieniami emerytalnymi, informuję, iż Pan S.Śliwka otrzymał wypowiedzenie, w miejsce pana Śliwki zostanie zatrudniony młody człowiek z uprawnieniami nadzoru budowlanego, który obecnie jest na 3 miesięcznym wypowiedzeniu u dotychczasowego pracodawcy. Od 1 września Pan Z.Krauze będzie zatrudniony na merytalne uzyskała Pani J.Szweda, która od 1 listopada odchodzi na wcześniejsza emeryturę i Pani T.Ostrowska, która od 1 stycznia również przechodzi na wcześniejsza emeryturę. Urząd cały czas ma stażystów wiec ma czas na ocenę tych osób, najlepsze z tych osób zostaną wybrane w miejsce osób, które odchodzą. Prosiłbym o przypomnienie pytania pana Witkowskiego o kanalizacji burzowej i udzielenie odpowiedzi prze pana Prezesa, również informując, jakie czynniki miały wpływ na wzrost cen wody.

Prezes PWiK J.Suliga - Głównymi czynnikami powodującymi wzrost cen były: wzrost cen energii elektrycznej, koszt wodomierzy głównych, trzy krotny wzrost utylizacji odpadów, rezerwa na odprawy emerytalne i nagrody jubileuszowe, spadek sprzedaży wody.

Radny S.Witkowski - Głównie chodzi mi o wyciek fekali na ul. Grunwaldzkiej, zatkane studzienki również na tej ulicy, co powoduje przelewanie się na posesje. Na rynku znajduje się też niedrożna studzienka, co utrudnia poruszanie się pieszym. Najbardziej przekonywującym elementem braku współpracy pomiędzy Spółką a Urzędem, są nieusuwane tego typu awarie i nie udrażnianie (odmulanie) studzienek. Siła wody, jaka wpływa do odmulonej studzienki powodowałaby jej przeczyszczenie. Naprzeciw Biblioteki Pedagogicznej, hurtownia na ul. Kosynierów były wykonane interwencje, co wynika z faktury zapłaty, ale efekt jest taki, że studzienki nie były do końca wyczyszczone tylko wybrane częściowo, proszę zobaczyć, jakie duże są kałuże po niedawnej ulewie, jestem przekonany, że przykanaliki do głównej sieci nie są czyszczone. Przy dużej ilości wody nie są wstanie jej przyjąć tak samo wygląda sytuacja studzienek przy Kościele. Gmina inwestuje pieniądze, a kanalizacja burzowa jest takim „nielubianym dzieckiem”. Wobec tego mam pytanie, kto jest odpowiedzialny za jej stan, komu należy zgłaszać powstające usterki. Byłem przeciwny podnoszeniu stawek cen wody i ścieków między innymi, dlatego, że te 65 000 zł., które są wydatkowane na czyszczenie kanalizacji, myślę, że nie jest wypełni do końca prawdą.

Prezes PWiK J.Suliga - W każdej takiej firmie jest rejestr powiadomień usterek, jeżeli ktoś zgłaszał to napewno jest zarejestrowany i są usuwane. Widocznie nie było zgłoszenie odnośnie ul. Grunwaldzkiej.

Radny S.Witkowski - Było sam osobiście zgłaszałem na sesji Rady Miejskiej, wszystko jest w protokole. Czy radny nie może dokonać zgłoszenia?

Prezes PWiK J.Suliga - Może zgłaszać. My naprawdę czyścimy całości studzienek i przykanaliki również.

Pani D.Mielczak - W dniu 4 lipca br. w czasie, kiedy były silne opady deszczu z Kierownikiem A.Kornasiem przejechaliśmy ulice Mickiewicza, Jana Pawła, Wojska Polskiego, Grunwaldzka, Kosynierów, Piasta, Matejki, Chojeńska, Bohaterów Września, Daszyńskiego, Pac konstytucji, Słowackiego, Gorzowska i nigdzie nie stwierdziliśmy zastoin wodnych spowodowanych niedrożnością kanalizacji burzowej, tylko złym stanem dróg i zgłębieniami w jezdni.

Radny S.Witkowski - To jest nie prawda, proponuje by beczkowóz zalał dzisiaj kilka kratek, które ja wskażę i woda nie wpłynie do przykanalików tylko na zewnątrz.

Pani D.Mielczak - Kostrzyńską i Mickiewicza czyści Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych, dlatego w programie PWiK nie zostało to ujęte. PUK ma umowę z administratorem drogi.

Radny S.Witkowski - Ile jest krat od dawnej „Lubuskiej” do wyjazdu na Kostrzyn?

Pani D.Mielczak - Napewno około 40.

Radny S.Witkowski - Pan Prezes PUK ma 11.

Burmistrz MiG - Pan Augustyniak przystępując do przetargu wycenił około 14 spustów, nie wiem czy wszystkie, i podpisał taką umowę, że czyści spusty uliczne w ciągu ulic Mickiewicza i Kostrzyńskiej. Przejmując tą sprawę na „siebie”.

Odpowiadając na pytanie pozwoleń na budowę i planów zagospodarowania, informuje, iż na przełomie kwietnia i maja, na naradzie miasto zostało podzielone na trzy etapy, które dotyczyły, jakie i gdzie będą wykonywane plany zagospodarowania. W tej chwili na terenach rolnych nawet rozprawa administracyjna nie możemy udzielić pozwolenia na budowę, tam gdzie teren jest zaznaczony jako budowlany to rozprawą administracyjną możemy je wydać.

Prezes PWiK - Poinformował, że w trakcie inwestycji na placu Konstytucji wykonywana kanalizacja burzowa był a w niektórych momentach nie drożna a nawet ślepa. Wykonanie było skandaliczne. Po naszej interwencji i Kierownika J.Solucha niedogodności zostały usunięte i wykonawca przedłużył gwarancje do 3 lata. Apeluje by na przyszłości przy takich inwestycjach był ciągły nadzór ze strony miasta i by było wszystko dokładnie wykonywane. Studzienki były kilkakrotni regulowane

Pan F.Kluch - Panie Burmistrzu i Panie Prezesie ja nie jestem przeciwny podnoszeniu stawki za wodę i kanalizację. Ale z materiałów, jakie miałem przez parę chwil nic takiego nie wynika. Zrobione jest podliczenie średniorocznych stawek i wskazujecie w nich przyrost 3,6. Pokażcie rzeczywisty stan obecnej stawki wody i ścieków, o ile nastąpi wzrost i co stanowi 5%. Wówczas będzie to zrozumiałe dla przeciętnego obywatela. Odnośnie badań statystycznych okres, w jakim wyliczona jest stawka średnioroczna jest nieprawidłowy.

Burmistrz MiG - Informuję, że od 1 kwietnia ubiegłego roku weszły w życie przepisy o ustalaniu taryf, wprowadzone rozporządzeniem Ministra, odnosi się do ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i kanalizację. Określone jest, że przedsiębiorstwo w momencie złożenia wniosku o zmianę taryf musi przedstawić wszystkie 16 załączników. Teraz nie ma innej formy przedstawiania i uzasadniania cen taryf.

Radny A.Dobropolski - Panie Prezesie chciałbym również zgłosić na ul. Wojska Polskiego sprawę zgłoszoną przez mieszkańców, a mianowicie ścieki sanitarne są podłączone do burzówki. Prosiłbym by fachowcy sprawdzili. Przy dużych opadach wszystko się cofa do piwnic. Jeszcze jedna sprawa w miejscu około 200 m w kierunku ul. Piasta na tym odcinku idą ścieki do burzówki. Na ul. Piasta został spalony pojemnik igloo, czy będzie postawiony nowy?

Pani D.Mielczak - Przy najbliższej wywózce śmieci z pojemników, zostaną zabrane z ul Siewnej, gdzie nie są wykorzystywane i ustawione w bazie by nie uległy zniszczeniu, 1 napewno postawimy w miejscu tego spalonego.

Radny M.Komarowski - Mam pytanie czy możliwe jest częstsze opróżnianie tych pojemników z plastikiem i papierem, w związku z tym iż puste butelki zalegają przy pojemnikach, a przy tym rozwiewa je wiatr. Proszę o interwencje w CZG-12.

Pani D.Mielczak - Harmonogram przyjęty przez CZG-12 opiera się na co dwutygodniowym wywozie , jest nas 14 Gmin. Proszę zrozumieć trzeba to jakoś pogodzić i opracować system taki by pogodzić wszystkie Gminy.

Prezes PWIK J.Suliga - Odnośnie ul. Piasta i budynek wielorodzinny, który ma kanalizację burzową, a po przeciwnej stronie drogi w kierunku przetworów jej nie ma. Podejmiemy odpowiednie działania w temacie przedstawionym prze pana Dobropolskiego.

=============================================

PKT 6 Sprawy różne.

Przewodnicząca RM - Poprosiła panią kierownik o przedstawienie informacji z przebiegu akcji dożywiania dzieci. wiejskich i miejskich.

Kierownik OPS K.Stankiewicz - Dzieci na wsiach mają wydawane w sklepie po dwie bułki dziennie, istnieje możliwość zamiany na jogurt i bułka. Dożywiamy dzieci z miasta w szkole nr 1 w miesiącu lipcu, a w sierpniu będziemy dożywiać w szkole nr 3. Dzieci, które korzystają z pomocy dożywiania ogólnie jest ich około 323 dzieci na wsi + 186 szt. dzieci z miasta. W miesiącu lipcu szacunkowo będzie wydane około 27 000 zł. w miesiącu lipcu na wsiach bułki wydawane były od poniedziałku do soboty, a w sierpniu musimy zrezygnować z soboty ze względu na brak środków.

Radny J.Głuszko - Chciałem podziękować dla kierownika wydziału RiI ze wyczerpujące odpowiedzi, pytałem się, dlatego by odpowiedź została zaprotokołowane i by mieszkańcy wsi mieli pewności, że tak właśnie będzie. Można będzie w przyszłości odesłać mieszkańców do protokołu, by sami się przekonali, że temat taki był poruszany i Radni się zapoznali.

Radny S. Witkowski - Gdy północna cześć miasta wchodziła w końcową fazę budowy i plan w 1997 roku przewidywał podłączenie tylko do tych posesji, które na ten czas istniały lub były rozpoczęte prace ( wylany fundament). Realizacja na ul. Zielonej była jako ostania, w związku, że jest to droga powiatowa. Część budynków doszła, mieszkańcy pismem zbiorowym zwrócili się do Zarządu o przyłączenie do kanalizacji, odpowiedź była odmowna z sugestią wykonania wszystkiego na własny koszt. W czasie, kiedy kanalizacja była przed nieruchomością pana Draba, można było dostawić „przysłowiową kreskę” i nie kolidowałoby to z planami. Uważam, że tak jak pan Głuszko mówi woda i kanalizacja powinna być priorytetem w Gminie. Prosiłbym wspomóc mieszkańców takich niedokończonych kanalizacji, i podłączyć wszystkich bez względu czy ktoś chce czy nie. Ludzie będą mieli porządek i pan Prezes będzie miał środki.. Pytanie do Pana Burmistrza, co będzie zrobione z tym tematem. Prosiłbym wrócić do tematu? Zaproponowałbym by mieszkańcy, którzy nie zdążyli wówczas zrobili na własny koszt mapki geodezyjne, pozwolenie na budowę i pomóc im w podłączeniu do ulicy.

Pan Sołtys wsi Dolsk - Chciałbym podziękować pni Przewodniczącej, Radym i Pani kierownik za pomoc dla dzieci. W naszej wsi z tej pomocy korzysta około 10 dzieci, teraz słyszę, że w sierpniu bułki będą tylko od poniedziałku do piątku. Czy nie można by było znaleźć dodatkowych środków na ten dodatkowy dzień.

Burmistrz MiG - Powiem tak, są Gminy, które przerwały w okresie letnim akcje dożywiania dzieci i nie tylko na terenie naszego województwa. Nasza Gmina dożywia w cyklu takim, jaki jest w roku szkolnym, czyli od poniedziałku do piątku. Przeznaczone środki na ten cel zostały pani kierownik, która podjęła decyzję dożywiania sześcio dniowego w miesiącu lipcu, środki muszą wystarczyć, dlatego będziemy dożywiać dzieci przez 5 dni w miesiącu sierpniu. Obawiam się, że na oświatę w tym roku będziemy musieli zaciągnąć jeszcze jeden kredyt, dlatego pewną dyscyplinę finansowa musimy trzymać.

Kierownik OPS - Poinformowała, że od września do grudnia będzie również brakować środków. Na dożywianie wydajemy ponad 300 000 zł. Może wystarczyć, jeżeli ograniczymy dożywianie w okresie przedszkolnym i gimnazjalnym.

Burmistrz MiG - Temat ten proszę przedstawić na komisjach Rady Miejskiej.

W związku z wyczerpaniem się porządku sesji Rady Miejskiej w Dębnie zamykam obrady i dziękuję za udział.

=======================================

Protokołował
Arkadiusz Mazepa
Przewodnicząca RM
Helena Sługocka

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Arkadiusz Mazepa 29-08-2003 13:45
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 29-08-2003
Ostatnia aktualizacja: - 29-08-2003 13:45