Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Dębnie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół z Sesji Nr LVII z dnia 29.11.2005 r.


Protokół z przebiegu LVII sesji Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 29 listopada 2005 roku.

Obrady odbyły się w sali posiedzeń UMiG o godz. 10.00

Przewodnicząca RM Helena Sługocka otworzyła obrady i przywitała wszystkich obecnych na sali.

Witam wszystkich obecnych na sali obrad.

Informuję, że na sali posiedzeń obecni są: Burmistrz MiG, Z-ca Burmistrza MiG, Komendant Policji, prezesi i kierownicy jednostek gminnych, kierownicy wydziałów UMiG, sołtysi wsi, mieszkańcy gminy, prasa lokalna i regionalna.

Lista obecności gości stanowi załącznik nr 1

Stwierdzam, że na stan 21 radnych Rady Miejskiej obecnych jest 19 co stanowi 90,47% stanu ogólnego Rady.

Nieobecni: radny R. Święcicki, B Ircha.

Wobec czego Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2.

Informuję, że wpłynął wniosek od burmistrza w sprawie wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały nr XXXVIII/241/2004 RM w Dębnie z dnia 30.XII.2004 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2004.

Pismo Burmistrza stanowi załącznik nr 3

Burmistrz MiG - PT na rozbudowę cmentarza ukończone zostanie w terminie jednak nie ma pozwolenia na budowę i nie ma podstaw do płatności. Chodzi o przesunięcie realizacji do 15 lutego2006 r.

Przewodnicząca RM - kto jest za wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały.

Stan radnych na sali 17

Głosowanie za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada wprowadziła do porządku projekt uchwały 3 k

  1. Sprawy regulaminowe:

a/ otwarcie sesji RM,

b/ stwierdzenie kworum,

c/ przyjęcie protokołów z przebiegu LIII, LIV i LV sesji RM,

d/ sprawozdanie Przewodniczącej RM o działaniach podejmowanych między sesjami.

  1. Sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno.

a/ pytania do sprawozdania,

b/ odpowiedzi na pytania,

c/ przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza.

d/ interpelacje i zapytania radnych.

  1. Podjęcie uchwał w sprawie:

a/ zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2005 rok,

b/ ustalenia wysokości i zasad poboru podatku od nieruchomości, podatku od posiadania

psów i opłaty administracyjnej,

c/ obniżenia ceny żyta w celu obliczenia podatku rolnego na 2006 rok,

d/ ustalenia wysokości stawek oraz poboru podatku od środków transportowych na 2006 r

e/ określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości,

podatek rolny i podatek leśny,

f/ przyjęcia Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Dębnie,

g/ ustalenia stawki opłaty planistycznej,

h/ przystąpienia do sporządzenia zmiany w studium uwarunkowań i kierunków

zagospodarowania przestrzennego gminy Dębno,

i/ powołania komisji do uzgodnienia ze związkami zawodowymi nauczycieli treści regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków : motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia,

a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku

mieszkaniowego.

j/ wystąpienia Gminy Dębno ze stowarzyszenia pn. Stowarzyszenie Gmin Polskich

Euroregionu " Pro Europa Viadrina"

k/ wprowadzenia zmian do uchwały nr XXXVIII/241/2004 RM w Dębnie z dnia

30.XII.2004 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku

budżetowego 2004.

  1. Odpowiedzi na zapytania.

  2. Sprawy różne.

  3. Zamknięcie sesji RM

Czy są pytania i uwagi do porządku obrad?

Uwag nie było.

Kto jest za przyjęciem porządku obrad z poprawką?

Stan Radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła porządek obrad.

Informuję, że protokoły z przebiegu LIII, LIV i LV sesji RM zostały sporządzone i wyłożone do wglądu w Biurze Rady. Dotychczas nie wniesiono uwag. Czy są uwagi odnośnie uwidocznionych zapisów w protokołach sesji?

Kto jest za przyjęciem protokołów z przebiegu LIII, LIV i LV sesji RM.

Stan Radnych na sali 19

Głosowanie: jednogłośnie

Stwierdzam, że protokoły zostały przyjęte.

----------------------------------------------------------------

PKT 1 d - informacja Przewodniczącego o działaniach podejmowanych między sesjami.

Pani Przewodnicząca przedstawiła sprawozdanie ze swojej działalności między sesjami.

Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

=====================================

PKT 2 sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno.

Proszę Burmistrza o przedstawienie sprawozdania.

Burmistrz przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności za okres od 28 X do 29 XI br.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do sprawozdania.

Radny S. Witkowski - sprawa dróg żużlowych jaka była kwota na ten rok i czy w tym roku będzie jeszcze wykonanie. Czy w przyszłym roku będzie zwiększona kwota na równanie dróg żużlowych.

Burmistrz - na ostatniej sesji wprowadziliśmy środki celowe do uchwały Rady za zajęcie pasa drogowego i skierowane zostały do PUK. W przyszłym roku będzie podobna sytuacja.

Radny J Baranowicz - przyjęcia od PKP nieruchomości - jakich nieruchomości dotyczy i jakiego podatku.

Burmistrz - PKP występowało o przejęcie nieruchomości przez gminę i zaproponowałem im: na dwóch drogach Leśna szeroki pas kolejowy i małe działki na Chrobrego, teren zatoczki PKS bruk , jedną działkę przy ul. Cegielnianej 72 ar, którą zamierzam przedstawić do sprzedaży. PKP ma poważne zaległości podatkowe i od roku zaczęli trochę regulować. Zgodnie z ustawą jesteśmy zobowiązani wykupić drogi od PKP.

Radny J Baranowicz - nic z tego mieć nie będziemy a jedynie to że będziemy sprzątać te miejsca i miasto będzie bardziej czyste.

Radny M Wyszyński - w sprawie budowy ronda. Jakie toczą się rozmowy, które strony biorą udział i będą partycypować w kosztach. Jest to poważna inwestycja i w grę wchodzą poważne kwoty.

Burmistrz MiG - proponuję w sprawach różnych omówić : sprawy ronda, sanepidu, elewacji.

Kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Burmistrza?

Stan Radnych na Sali 19.

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że sprawozdanie zostało przyjęte. Załącznik nr 4

=======================================

PKT 2 d - interpelacje i zapytania radnych.

Radny S.Witkowski - sprawa rozliczenia wynajmu budynku ośrodka zdrowia. Jak wygląda wielkość czynszu do kosztów poniesionych. Na 2007 rok jest zapisane przebudowa ul. Kościuszki i parking przy szpitalu - czy były rozmowy z Gryf w sprawie placu przy szpitalu. Czy to dalej będzie teren dziewiczy czy zagospodarujemy go. Bezpieczeństwa w mieście - chodzi o znaki drogowe, chodzi zatrzymanie ruchu rowerowego w stronę Pruśca i znaku zakazu który jest na Pl. Konstytucji, parking zrobił się przed znakami.

Radny J. Baranowicz - otrzymaliśmy odpis wyroku w Szczecinie odnośnie przegranej przez gminę sprawy o restrukturyzację PEC . Gmina przegrała proces na kwotę 285 .000 zł. W tej sprawie nie otrzymaliśmy informacji od pani Przewodniczącej, jakie kroki zostały poczynione w tym względzie. Czy zostało to zapłacone i czy gmina wystąpiła do Sądu Apelacyjnego o kasację wyroku. Były zapewnienia, że gmina z tego tytułu nie poniesie żadnych konsekwencji. Zwracaliśmy uwagę, że w komisji d/s PEC nie ma osób, które dogłębnie sprawę rozstrzygną. Sprawa politycznie została przeprowadzona i zrezygnowano z opracowań, gdzie pieniądze miała wyłożyć spółka, która przeprowadziłaby restrukturyzację PEC. Teraz podatnicy muszą za to zapłacić. W związku z powyższym składam wniosek o przedstawienie poniesionych pełnych kosztów, ekspertyz, opinii prawnych , zastępstw procesowych w sprawie restrukturyzacji PEC. Komu i za ile były zlecane opinie i ekspertyzy od początku do dziś. Pan Burmistrz powinien Radzie wyjaśnić dlaczego proces został przegrany i gmina ma zapłacić z budżetu ponad 285.000 zł.

Radny A. Dobropolski - czy Policja zna sprawcę uszkodzenia słupa oświetleniowego na Armii Krajowej koło baru pani Zielińskiej i barierek koło kiosku.

Komendant Policji - znamy sprawcą nazwiska nie będę ujawniał. Z jego ubezpieczenia możemy dochodzić roszczeń.

=========================================

PKT 3 a - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2005 rok,

Przewodnicząca RM - proszę o wnioski komisji.

Radny K. Witkowski - projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez komisję. Dodatkowe sprawy to : wniosek Dyrektora szpitala o 22. 814 zł - na wykonanie PT Bloku Operacyjnego w Dębnie oraz wniosek Straży Pożarnej na zakup samochodu 25.000 zł.

Radny S. Witkowski - komisja Oświaty Kultury pozytywnie zaopiniowała wniosek Straży Pożarnej.

Skarbnik Gminy - przedstawiła dodatkowe kwoty wprowadzone do projektu uchwały.

Burmistrz MiG - kilka wyjaśnień w kwestii zapłacenia koty za przegraną sprawę w Sądzie. Druga instancja wydała wyrok i jest to kwota już wymagalna i druga strona może dochodzić tej kwoty poprzez komornika. Musimy zapłacić bo komornik swoje od 8-10 % pobierze. W sprawach różnych temat przedstawię.

Radny J Baranowicz - ja dzisiaj się dowiaduję o potrzebie zapłacenia tej kwoty. Na komisji w tej sprawie dyskusji nie było.

Skarbnik Gminy - sprawa została przedstawiona na Komisji Rozwoju Gospodarczego. Wyjaśniła w której pozycji projektu uchwały znajduje się kwota 358.058 zł którą gmina musi zapłacić za przegraną sprawę w Sądzie. Przytoczyła zapis z ustawy o finansach publicznych odnośnie płacenia wydatków nieprzewidywalnych.

Radny J. Baranowicz - jest to sprawa bezprecedensowa. Powinna być odrębna dyskusja i uchwała oraz dokładne wyjaśnienie. Nie pod zapisem kary i odszkodowania płaci się za coś co nie zostało wszystkim wyjaśnione. Nie mówię żeby nie płacić, wyrok jest ale znowu na zasadzie są w budżecie „działy i rozdziały”. Z tej uchwały i zapisu nic nie wynika , że miasto przegrało sprawę w Sądzie i musi zapłacić 285.000 zł z wszystkimi innymi dodatkami. Sprawa była dyskutowana tylko na komisji Budżetowej a inne komisje nie były z tym tematem zapoznane.

Przewodnicząca RM - w materiałach które otrzymali radni była ta sprawa przedstawiona. Myślę, że co do szczegółów to w sprawach różnych porozmawiamy na ten temat.

Przewodnicząca RM -odczytała projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2005 rok. Kto jest za podjęciem uchwały ?

Stan radnych na Sali - 18

Głosowanie: za 12

3 przeciw

3 wstrzymujących się

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVII/328/05 . Załącznik nr 5

=======================================

PKT 3 b projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości i zasad poboru podatku od nieruchomości, podatku od posiadania psów i opłaty administracyjnej.

Komisje przyjęły projekt uchwały bez zmian.

Czy są uwagi do projektu uchwały?

Skarbnik Gminy - należy dokonać zmiany w zapisie dotyczącym opłat za psy: zwalnia się od opłaty za psa w przypadku posiadania psów używanych w celu pilnowania domów jednorodzinnych - po jednym na dom.

Radny M Wyszyński - wnioskuję za zamrożeniem podatków od nieruchomości i transportowych w poz . Brak pozytywnego ustosunkowania się do przedsiębiorców. Wszyscy uważają, że przedsiębiorcy to „krwiopijcy”.

Burmistrz MiG - w sierpniu Rada określiła pewne poziomy podatków na rok 2006 na poziomie cen towarów i usług. Konsekwencję tego zachowujemy. Jest to ciągły dylemat i wypracowujemy konsensus. Podtrzymuję swój wniosek.

Radny M Wyszyński - gminę stać aby nie podwyższać kwot podatku.

Burmistrz MiG - u nas jest 75% stopy maksymalnej. Należy porównać naszą gminę z sąsiednimi.

Radny J Baranowicz - czy przedsiębiorcy są zadowoleni z podatków.

Burmistrz - nikt nie jest zadowolony z podatków.

Radny M Wyszyński - jako Radni musimy również myśleć o tych słabszych przedsiębiorstwach.

Przewodniczący RM -- kto jest za zamrożeniem podatków w roku 2006?

Głosowanie ;za 7

10 przeciw

2 wstrzymujących

Stwierdzam, że wniosek ni uzyskał większości.

Przewodnicząca RM - Kto jest za podjęciem uchwały wersji burmistrza ?

Stan radnych na Sali 18

Głosowanie: za 10

3 przeciw

4 wstrzymujących się

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVII/329/2005 Załącznik nr 6

===================================

PKT 3 c - projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny żyta w celu obliczenia podatku rolnego na 2006 rok.

Komisje przyjęły projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - Czy są uwagi do projektu uchwały?

Uwag nie było

Kto jest za podjęciem uchwały?

Stan Radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVII/330/2005. Załącznik nr 7

=======================================

PKT 3 d - projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek oraz poboru podatku od środków transportowych.

Komisje przyjęły bez uwag projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - Czy są uwagi do projektu uchwały?

Uwag nie było

Kto jest za podjęciem uchwały?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie : za 15

3 wstrzymujących .

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVII/331/2005 Załącznik nr 8.

=======================================

PKT 3 e - projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Komisje przyjęły projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - Czy są uwagi do projektu uchwały?

Uwag nie było

Kto jest za podjęciem uchwały?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVII/332/2005. Załącznik nr 9

Przewodnicząca ogłosiła przerwę w obradach

==========================================

PKT 3 f - projekt uchwały w sprawie przyjęcia Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Dębnie.

Radny K Witkowski - poinformował, że na Komisji Rozwoku Gospodarczego i Finansów został przyjęty wniosek o wydatkowaniu dodatkowych środków wysokości 5.000 zł na ognisko wychowawcze Nasz Dom.

Radny S. Witkowki - Komisja wnioskuje za przyjęciem Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Dębnie z wnioskiem o dopisanie pkt. o treści : „liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz zasady ich usytuowania na terenie miasta i gminy Dębno określa odrębna uchwała rady Miejskiej w Dębnie”.

Radny M Wyszyński - czy w poradni jest lekarz. Jak to się odbywa w innych gminach.

Pełnomocnik - komisja musi mieć opinię psychologa i psychiatry.

Burmistrz MiG - w sprawozdaniu zaproponowałem 5.000 zł a komisja 6000 zł na ognisko.

Przewodnicząca RM - Kto jest za przyjęciem wniosku burmistrza o dopisanie 5.000 zł do pkt 2 prowadzenie ognisk wychowawczych

Głosowanie: za jednogłośnie.

Radny S. Witkowksi - należy zmniejszyć liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych , przeszkolić panie w poradni zajmujących się narkomanią, wzmóc kontrolę w punktach sprzedaży aby nieletnim nie sprzedawano alkoholu. Musi być pełna profilaktyka w szkołach , może pozwoli to na zmniejszenie spożywania napojów alkoholowych przez dzieci i młodzież.

Czy są uwagi do projektu uchwały?

Kto jest za podjęciem uchwały?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie.: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVII/333/2005. Załącznik nr 10.

========================================

PKT 3 g - projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty planistycznej.

Radny K. Witkowski - komisja Budżetowa ustaliła stawkę opłaty planistycznej na poziomie 20 %

A. Kornaś - chodzi o wydawane decyzje przez architekta. Jest to różnica 20 % między ceną gruntu rolnego a ceną działki budowlanej.

Przewodnicząca RM - czy są uwagi do projektu uchwały?

Uwag nie było.

Przewodnicząca RM - Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty planistycznej na poziomie 20%

Stan Radnych na sali 19

Głosowanie.: za 17

2 wstrzymujących

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVII/334/2005. Załącznik nr 11

=========================================

PKT 3 h - projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Dębno

Komisja Budżetowa przyjęła projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - czy są uwagi do projektu uchwały?

Uwag nie było

Przewodnicząca RM - Kto jest za podjęciem uchwały?

Stan Radnych na sali 19

Głosowanie: za 18

1 wstrzymujący

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVII/335/2005. Załącznik nr 12

================================

PKT 3 i - projekt uchwały w sprawie powołania komisji do uzgodnienia ze związkami zawodowymi nauczycieli treści regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków : motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

Radny K Witkowski - uwag nie było co do składu komisji. Regulamin wynagradzania został dostarczony na Komisjo Oświaty .

Przewodnicząca RM - ze sprawozdania Burmistrza wynikało, że pan Stanisław Witkowski deklarował chęć pracy w komisji.

Radny J. Sypniewicz - na połączonych komisjach Radny Z Myszkowski zgłosił wniosek o poszerzenie składu komisji o Radnego S Witkowskiego, który wyraził zgodę. Komisja zaakceptowała tą kandydaturę.

Radny K. Witkowski - rezygnuję ze składu komisji ds. wynagradzania nauczycieli.

Czy są uwagi do projektu uchwały?

Przewodnicząca RM - odczytała projekt uchwały z naniesioną poprawką dotycząca zmiany w składzie osobowym komisji. Kto jest za podjęciem uchwały projektu uchwały w sprawie powołania komisji do uzgodnienia ze związkami zawodowymi nauczycieli treści regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków : motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

Stan radnych na Sali 16

Głosowanie: za 14

2 wstrzymujących

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVII/336/2005. Załącznik nr 13.

=======================================

PKT 3 j - projekt uchwały w sprawie wystąpienia Gminy Dębno ze stowarzyszenia pn. Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu " Pro Europa Viadrina".

Komisje przyjęły projekt uchwały.

.

Przewodnicząca RM - czy są uwagi do projektu uchwały?

Uwag nie było.

Przewodnicząca RM - odczytała projekt uchwały. Kto jest za podjęciem uchwały?

Stan radnych 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVII/337/2005 Załącznik nr 14.

PKT 3 k wprowadzenia zmian do uchwały nr XXXVIII/241/2004 RM w Dębnie z dnia

30.XII.2004 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem

roku budżetowego 2004.

Komisja Budżetowa przyjęła projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - czy są uwagi do projektu uchwały?

Uwag nie było.

Przewodnicząca RM - Kto jest za podjęciem uchwały ?

Stan Radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVII/338/2005. Załącznik nr 15

PKT 4 Odpowiedzi na zapytania.

Burmistrz MiG - dla pana Witkowskiego na piśmie udzielimy odpowiedzi w sprawie termomodernizacji. Parking przy szpitalu - były rozmowy wstępne ale Gryf zażądał zbyt wysoką cenę za ten plac. Sprawa pana Baranowicza chodzi o przekształcenie w PEC - zestawienie kosztów wykonamy , stawiam wniosek aby informacja była już od 1996 roku, gdzie zaczęto rozmawiać o przekształceniach w PEC. W roku 2002 wydano 300.000 zł na różnego rodzaju opracowania i nic z tego nie wynikało. Chciałbym zapoznanym z dokumentami przytoczyć dlaczego doszło do przegranej sprawy. Swoje stanowisko wcześniejsze, że wygramy stwierdzałem na podstawie umowy z Frąckowiakami.

W tym miejscu odczytał niektóre stwierdzenia z uzasadnienia wyroku . Załącznik nr......

W dalszej części wypowiedzi Burmistrz MiG stwierdził: w tym momencie ja stojąc na stanowisku, że wynagrodzenie nie należy się strona, która w 2002 roku podpisywała przedmiot umowy w ogóle zamknęła mi dyskusję. Zadaję sobie pytanie dlaczego ówczesny Zarząd Gminy ogłosił taki przetarg w którym uzyskano aż tak wysoką cenę 275.000 zł. Jeżeli by była inaczej sformułowana umowa, może w tedy płacilibyśmy 70.000 zł tak jak opiewał aneks zaproponowany przez Frąckowiaków w październiku 2002 roku, takie ceny realne były na rynku. W Sądzie zeznania były całkiem odmienne i dlatego przegraliśmy.

Radny M Wyszyński - mam pytanie do poprzedniego Zarządu - kwota 274.500 zł u nas a w Szczecinie podobna umowa za 90.000 zł . Zastanawiam czy był tu wywiad izraelski czy brytyjski. Tak wysoka cena za prywatyzację . Proszę państwa - ten projekt umowy został wykonany przez firmę profesjonalna aby wciągnąć a jak się wciągnie to nawet prawnicy tu się gubią we wszystkim. Wydać opinię o czym Burmistrz mówił to było bardzo ciężko. Ja mówię tutaj o radcach prawnych i radcach bezprawnych którzy zdarzali się tutaj w gminie. Ja się zastanawiam dlaczego było takie parcie na tą prywatyzację że głowa boli. W pewnym momencie gdy się stało i odstąpili myśleli, że podrzucili kukułcze jajo. To kukułcze jajo przerodzi się kiedyś w obie strony. Z tego można wyciągnąć taki wniosek - prywatyzacja to jedna strona, a interes pewnej grupy to druga strona.

Radny K. Witkowski - pan Burmistrz powiedział, że obowiązywała klauzula tajności i nie można było w ogóle dyskutować. Czy pan Burmistrz wie, kto założył knebel na usta radnym aby nie można było dyskutować?

Burmistrz MiG - to w Biurze Rady należało podpisać klauzulę tajności. Otrzymałem informację , że to decyzja Zarządu. To było 4-5 października 2002 roku - musiałem podpisać klauzulę tajności. W tamtym czasie 4 osoby podpisały. Dzisiaj mogę powiedzieć, ta umowa dzisiaj nie jest dokumentem tajnym chociaż stanowi prawną własność Frackowiaków ale jak zapłaciliśmy to również jest nasza. Zabezpieczenia w kwestii kar umownych o których tak dużo się mówiło - było, że jeżeli firma nie dotrzyma cen ciepła obniżone o 5% płaci kwotę 50.000 zł - cóż to takiego - zapłaciłaby, URE zatwierdzi nowe taryfy i `” jadą dalej na nowych taryfach”. Dzisiaj oderwaliśmy ceny ciepła od kar umowy. One bezwzględnie nam się należą jeżeli nowa firma podniesie ceny ciepła. Druga rzecz - za nie wprowadzenie członka Rady Nadzorczej 50.000 zł - też mogli zapłacić i nie wprowadzić naszego członka Nadzoru i jako gmina nie mielibyśmy nic dopowiedzenia. Trzecia rzecz która mnie wówczas zbulwersowała to wycena majątku księgowa , a gdzie wartość dodana z rynku. W ten sposób gmina stawała się właścicielem w 17, 6 % w umowie prywatyzacyjnej. Brak kontroli nad rynkiem i brak kontroli nad cenami ciepła. Dzisiaj zapowiadany jest wzrost gazu o 40% - czy Nafta utrzymałaby stałą cenę - nie wiem, do umów między PETRIKO a PGNIG dostępu nie miałem i trudno mi to ocenić. 12.500.000 zł - jak wprowadzić ten zapis bo tyle miały wynosić inwestycje. Jaka oszczędność musiałaby powstać aby mieszkańcy spłacili kredyt i zapłacili za funkcjonowanie. Trzecia rzecz że przedsiębiorstwa komunalne przekształcone w spółkę przed 1996 rokiem w drodze negocjacji ich kapitał może być podnoszony. Przyznaję, że Frąckowiacy mieli tu rację ja się myliłem. Jednak stałem na stanowisku, że musi to odbyć się drogą publicznego zaproszenia, negocjacji. W tej chwili jest realna obniżka za ciepło przy wzroście cen paliwa. Nawet 10% obniżka dla odbiorcy przy sprzedaży ciepła to praktycznie mieszkańcy zyskują praktycznie tą kwotę którą wydamy na Frackowiaków.

Radny M Jacura - zanim doszło do pierwszej sesji na temat prywatyzacji PEC , było wiele sygnałów o niewłaściwym zachowaniu się firmy PETRICO, jak lanie betonu w nocy lub kładzenie rur bez pozwoleń. Do firmy tej podłączyły się dwie spółki papierowe i otym było mówione. W końcówce potwierdził to Poznań, że faktycznie są dwie spółki papierowe ale reakcja ówczesnego Zarządu była żadna. Wiadomo, było, że decyzję podjąć miała ostatnia sesja Rady. Wysoki Zarząd przed ostatnią sesją parafował umowy. Na ostatniej sesji tamtej kadencji zapadła decyzja taka jaka zapadła, ale Zarząd zaparafował umowy dlatego tak się stało jak się stało. Gdyby nie było parafek Zarządu to na pewno dziś tych pieniędzy byśmy nie płacili. Na dzień dzisiejszy ciepło mamy tańsze, kapitał spółki jest taki jaki był, a Kowalski płaci ponad 13% mniej za ciepło.

Radny Z Myszkowski - skoro pan Burmistrz twierdzi, że sprawa była wygrana bo wynikało to z umowy , ja uważam, że nie wynikało to z umowy. Z chwilą rozpoczęcia jakichkolwiek procedur prywatyzacyjnych każdy ruch powodował wypłacenie kwot z umowy. Korzystając dzisiaj z porad radców prawnych, w PEC nie uzyskaliśmy wielkich efektów, bo firma wykorzystuje majątek spółki i nie podwyższa to kapitału własnego, w takim zakresie jak miało to wynikać z poprzedniej umowy. Należało tematu nie ruszać , modernizować nasz PEC we własnym zakresie i efekt byłby taki sam. Podjęto decyzję jaką podjęto i proszę na nikogo nie zwalać. Gdyby nie podjęto decyzji nie było by mowy o żadnej płatności i nie było by procesu Sądowego. Proszę państwa odbył się publiczny przetarg i kwota wynikała z przetargu. Z drugiej strony wynikało to z kwoty jaka miała być wniesiona do tej spółki wyniku inwestycji tj około 12.000.000 zł. Niestety wyszło inaczej i nie twierdzę, że byłoby to rozwiązanie idealne ale byłaby dzisiaj elektrociepłownia i inaczej byśmy dzisiaj rozmawiali o tym. Nie wiem czy byłoby to lepsze rozwiązanie czy nie, ale nikt nie jest w stanie przewidzieć aż tak dalece co będzie. W każdym razie była szansa na to że wpłynie do gminy kapitał kilkunastu milionów złotych. Co do tajności - ja w tej chwili nie pamiętam ale wynikało to z przepisów prawa. Jeśli ktoś składa autorskie opracowanie ma prawa autorskie. Nie Zarząd zdecydował o tajności a przepisy prawa i autor opracowania. Uzyskujemy dzisiaj to co uzyskujemy, pan Burmistrz mówi o niższych cenach a ja od mieszkańców nie słyszę aby mniej płacili.

Burmistrz MiG - 26 września 2002 roku na sesji podjęto decyzję aby prywatyzacją PEC zajęła się nowa Rada po wyborach. W tym momencie Rada wstrzymała delegację dla Zarządu o podwyższeniu kapitału spółki PEC a panowie dalej działaliście. Druga rzecz - 18 listopada zostałem zaprzysiężony i zastałem umowę już podpisaną z Frąckowiakami. Mamy parafowaną umowę przez pana Myszkowskiego i Święcickiego o podwyższenie kapitału ale nie podpisaną. Mam pytanie do pana Myszkowskiego - dlaczego pan wtedy nie podpisał a parafował. Mieliście delegację Rady z 2001 roku i ma pan wątpliwości, że to moja wina. Czyli 26 września 2002 roku Rada wstrzymuje a wy 1 października ją parafujecie.

Radny Z . Myszkowski - panie Burmistrzu jak pan wie ta umowa składała się z 2 części i wykonanie zadania już się dokonało. Parafowanie umowy nie jest jednoznaczne z podpisaniem umowy w pełni. Była uchwała Rady, która tego zadania Zarządowi zabraniała. Podpisanie umowy się nie dokonało ale parafowanie umowy było konieczne aby gmina mogła zapłacić pierwszą kwotę za wykonanie zadania, czyli opracowania papierowego.

Burmistrz MiG - dlaczego ogłaszając przetarg istotnych warunków zamówienia stwierdzono iż oferent otrzyma wynagrodzenie o ile zostanie zawarta między gminą Dębno , a inwestorem umowa dotycząca podwyższenia kapitału spółki. Dlaczego nie napisaliście przygotowanie specyfikacji było by na jakieś 70.000 zł. Tutaj ogłaszając przetarg, postawiliście warunek, taki aby Rada, to zaakceptowała a później w Sądzie oświadczenia woli stron ustne pana Krzemińskiego i Święcickiego temu zaprzeczają i temu się dziwię. Stąd jest ta płatność.

Radny J Baranowicz - tak się złożyło, że też podpisałem klauzulę tajności i maiłem wgląd do dokumentów. Z tego co sobie przypominam te 280.000 zł miała płacić spółka a nie gmina i gmina nie miała mieć z tego tytułu żadnych obciążeń. Mielibyśmy ciepło , prąd i nowoczesną ciepłownię i te koszty poniosła by spółka, która przejęłaby ciepłownię. Do przetargu zgłosiła się firma, która zaproponowała taką a nie inną kwotę, która nie obciążała budżetu. Gdybyśmy teraz nie podpisali umowy z Opolem to za te 300.000 zł mieliśmy zmodernizowaną kotłownię własną w PEC. Daliśmy na 20 lat PEC dla Opola bez żadnych gwarancji modernizacji i za darmo. Nie wiem czy to jest najlepsze rozwiązanie.

Burmistrz MiG - oświadczenie woli obydwu stron było podstawą takiego orzeczenia Sądu. Teraz pytanie czy kasacja - chociaż przy zeznaniach pana Krzemińskiego i Święcickiego dalej nie mamy szans, oni oświadczyli w imieniu gminy. Co do cesji , była by ważna w formie aktu notarialnego.

Prezes PEC - jaka jest sytuacja na rynku ciepła najbardziej odczuwają odbiorcy indywidualni. Dla wspólnot i Spółdzielni Mieszkaniowej wprowadzone są faktury. My jako lokatorzy płacimy zaliczkę. Po okresie rozliczeniowym wyjdzie dopiero efekt tej obniżki. Były spotkania ze wspólnotami i zgodnie z ich decyzją cena za 1m2 nie została obniżona To Zarząd wspólnoty decyduje o wysokości zaliczki . My mamy uchwały Zarządu wspólnot. Żadna wspólnota i Spółdzielnia Mieszkaniowa nie obniżyła stawki za ciepło. Rozliczenie dla indywidualnego lokatora jest wykonywane i wychodzi czy jest nadpłata czy nie ma. Tam gdzie są podzielniki kosztów jest wypłacana nadpłata a tam gdzie nie ma podzielników pieniądze są przesunięte na następne miesiące płatności. W PEC jeżeli jest nadpłata to przez kolejne miesiące nie płaci za ciepło.

Radny J Baranowicz - jeżeli wspólnota nie obniżyła stawki za ciepło to po roku powinna być superata 13%.

Prezes PEC - tak. Koszt wytworzenia ciepła spadł o 17 % ale są koszty które przedsiębiorstwo prowadzi i ma zarabiać na przesyle i one wzrosły od 1 marca o 4%. Jeżeli rozbijemy w dwóch pozycjach wytworzenie i przesył to faktycznie lokator płaci o 13% mniej.

Radny A Brzozowski - mam propozycję zająć się tematem na następnej sesji. Dlaczego w brew woli Rady tematem Zarząd się sprawą zajmował i nowatorski względzie stanowienia prawa. Jaki radca prawny doradzał wam przyjmowanie umów tz nienazwanych - to chyba nie był radca prawny. To co panowie nie wiedzieliście, że samo parafowanie niesie skutki prawne. W Sądzie składa zeznanie dwóch członków Zarządu w imieniu kogo , przecież tego organu nie mama. Może należałoby zapytać 7 członków. Jeśli nie w Sądzie to może tu na Sali zapytamy w wymiarze ludzkim. Chciałbym zapytać o to kolegów Lenartowicza, Głuszki, Myszkowskiego, może przybędzie kolega Święcicki i zapytam jak to było, tak normalnie i po ludzku. Czy ja czegoś nie rozumiem.

Radny J. Baranowicz - jeśli nie do końca byłeś to albo słuchaj albo nie zabieraj głosu.

Radny A. Brzozowki - zastanówmy się nad dalszym tokiem postępowania. Myślę, że sprawę należy opisać i do końca wyjaśnić. Chciałbym proszę państwa mieć w Sądzie takich świadków - gratuluję i nie winię tylko Frąckowiaków.

Sprawy różne.

Sołtys wsi Więcław-Mostno K. Kisała - sprawa dowozu dzieci z Mostna, Więcławia i Barnówka do gimnazjum do Smolnicy - Urząd nie chce finansować tych dojazdów.

Rodzic - gmina przez wiele lat dowoziła nasze dzieci do gimnazjum w Smolnicy a teraz pozbawia nam się bezpłatnego dojazdu. Nikt nas nie informował wcześniej, że taka sytuacja będzie i od września nasze dzieci dojeżdżają do Smolnicy. My nadal chcemy aby nasze dzieci za darmo dojeżdżały do gimnazjum w Smolnicy.

Kierownik OKiS - uchwała o zmianie obwodów obowiązuje od dwóch lat i obowiązuje ona wszystkich a nie wyjątki. Dzieci z Mostna Więcławia i Barnówka są w obwodzie Gimnazjum w Dębnie. Państwo podjęliście decyzję o tym , że wasze dzieci będą chodzić do Smolnicy. Gimbus już nie jeździ w tamtą stronę . Należy wystąpić do Rady z wnioskiem o zmianę obwodu szkoły dla waszych dzieci.

Sołtys wsi Więcław -Mostno- odczytała pismo otrzymane z Urzędu w sprawie wyjaśnienia pozyskanych środków z festynu. Czy wszystkie Rady Sołeckie, które robią festyny rozliczają się u pana Burmistrza. Mnie rozliczać może tylko zebranie wiejskie albo prokuratura. To jest tragedia co wy robicie, ja stale otrzymuję pisma i to jest śmieszne panie Burmistrzu aby w tych czasach takie sprawy są wyciągane. Zwróciłam się do pana Burmistrza o sfinansowanie nagrody głównej na loterii fantowej. Pan Burmistrz wysłał pismo, że sami sobie kupcie. Pan nawet nie przyjechał aby zobaczyć jak ten festyn wygląda a pan chce aby pieniądze z festynu wpłacać do budżetu- jakim prawem.

Radny M Jacura - dzieci z Sarbinowa przypisane są do gimnazjum w Sarbinowie a dowozimy je do Dębna. Nie wiem dlaczego dzisiaj powstał taki spór skoro Barnówko, Więcław i Mostno jest przypisane do Dębna a wozimy je do Smolnicy. Jednych wolno wozić a drugich nie wolno. Dla jednych jest prawo a dla drugich prawo nie obowiązuje - coś nie tak pani Kierownik. Ja prosiłem i był wniosek o zlikwidowanie problemu dowozów. Komisja oświatowa miała raz konkretnie się wypowiedzieć. Pani Kierownik nic w sprawie nie zrobiła, aby w końcu zlikwidować spór o dowozach i temat definitywnie załatwić.

Kierownik OKiS - Dargomyśl i Sarbinowo od początku było przypisane do Smolnicy i nie zaszła tam zmiana. Rodzice tych wsi zawiązali komitet i wystąpią z prośbą o zmianę obwodów a Barnówko, Więcław i Mostno nigdy nie zgłaszało protestu przeciwko obwodom.

Nie ma żadnej złej woli z naszej strony. Jeżeli rodzice złożą wniosek państwo go poprą to zmieniamy obwody i prosta sprawa.

Radny J Baranowicz - czyli z tego wynika, że od 1 grudnia br rodzice wsi Barnówko, Więcław i Mostna maja sami płacić za dowóz swoich dzieci do gimnazjum w Smolnicy.

Gminne dzieci do gminnej szkoły. Jedynym uzasadnieniem jest to, że kiedyś Rada podjęła uchwałę opracowaną przez ZEAS i Wydział Oświaty , żeby dzieci z Barnówka, Więcławia i Mostna przypisać do gimnazjum w Dębnie a nie Smolnicy. Było to na wniosek ZEAS a nie rodziców. I to ma być uzasadnienie aby rodzice ponosili koszty dowozów swoich dzieci bo obwód jest w Dębnie a nie w Smolnicy. To ja się pytam gdzie do jakiego obwodu należą Chwarszczany Gudzisz i tamte przysiółki.

Kierownik OKiS - te miejscowości nie należą do żadnego obwodu ale obowiązuje uchwała Rady.

Radny J. Baranowicz - po co wam znowu wojna. Dowozicie za darmo z poza obwodu a swoim dzieciom każecie płacić.

Kierownik OKiS - była podejmowana uchwała o obwodach i czy ktoś zgłosił inną propozycję - nie. Moja propozycja jest taka aby stan prawny dopasować do rzeczywistości.

Burmistrz MiG - rodzice byli świadomi tego do jakiego obwodu szkolnego ich dzieci należą.

W tym roku do Dębna nie zapisała się odpowiednia ilość dzieci dlatego zrezygnowaliśmy z gimbusa. Czy sami nie jesteście winni likwidacji linii PKS u siebie.

Przewodnicząca RM - rodzice są ofiarami niedoinformowania przez dyrektora szkoły w Smolnicy Proponuję aby złożyć wniosek do pani kierownik z prośba o zmianę obwodu szkoły.

Radny J Baranowicz - za dowożenie uczniów do szkół odpowiada gmina . Składam wniosek - żeby finansować tą grupę uczniów z Mostna, Więcławia i Barnówka do gimnazjum do Smolnicy, a procedury niech idą swoją droga. Jeżeli chcemy coś zmienić to dopiero od września przyszłego roku a nie teraz w trakcie roku szkolnego. Do czerwca pokrywać koszty dojazdów uczniów do szkół.

Radny A. Brzozowski - pan Jan z Konstytucji zacytował o dowożeniu uczniów bo przepisy szczególne stanowią coś innego. Jeżeli pan Dyrektor Marchlewicz zachował się nieodpowiedzialnie i powinien być tu wymieniony jako sprawca tego zamieszania. Może pofatygował by się przyjść na sesję nie tylko po to aby podziękować ale po to aby się wytłumaczyć i przeprosić kogoś.

Radny M Wyszyński - jest tu jakaś destrukcja i należy porozmawiać z panem Marchlewiczem.

Radny Z Myszkowski - zastanówmy się - czy nam tak naprawdę zależy aby dzieci z Mostna Więcławia i Barnówka przypisać do Gimnazjum w Dębnie. Myślę, że tak bardzo nie powinno nam zależeć jeśli inaczej chcą rodzice. Wnioskuję o to aby pani Kierownik OKiS zbierze informacje od rodziców i na następnej sesji podjąć stosowną uchwałę o zmianie obwodów i nie róbmy śmiechu w tej kwestii.

Radny A. Brzozowski - pan Jan obraża panią kierownik i jego wypowiedzi o tym świadczą. Uważam, że formy współpracy pana Dyrektora z gminą wyjaśnić na forum Rady. Może będzie potrzebna wizyta u Starosty aby pana Dyrektora zdyscyplinować. Ostatnie działania pana Marchlewicza nie świadczą o dobrej robocie.

Radny J Baranowicz - nigdy nie obraziłem panią kierownik Wydziału Oświaty i nigdy nie nakrzyczałem jak kolega Brzozowski potrafi obrażać panią Sołtys z Mostna i przerywać jej wypowiedź. Jeżeli o coś pytam to trochę wiem. Radny Brzozowski zaczął mi wyjaśniać nieznajomość o systemie oświaty. Pytałem tylko o zapis z ustawy o systemie oświaty kto powinien dowozić. Nigdy nie było moim zamiarem kogoś obrażanie tylko chodzi mi o jednakowe traktowanie dzieci i obwodów szkolnych i nic poza tym.

Kierownik OKiS - ja odpowiadam za dowozy sprawując nadzór nad ZEAS. Sprawa musi być jasna i uregulowana. Ci państwo dwa lata temu powinni zgłosić swój wniosek, że chcą mieć obwód gimnazjum w Smolnicy i dzisiaj sprawy by nie było.

Radny Z Myszkowksi - po pani stronie powinna leżeć inicjatywa i uświadomienie rodziców do jakich obwodów ich dzieci należą. Czy pani pytała rodziców czy chcą aby ich dzieci należały do obwodu Dębno. Jeśli by pani zapytała to prawdopodobnie wyrazili by swój pogląd. Jeśli przez dwa lata sytuacja funkcjonowała to pani również o tym wiedziała i być może po pani stronie powinna być inicjatywa uświadomienia rodziców. Może poprosić na rozmowę rodziców dzieci , spotkać się i wówczas zgłosić inicjatywę uchwałodawczą.

Kierownik OKiS - odbyły się dwa spotkania i tam zostało wyjaśnione jakie są tego konsekwencje i skutki prawne. Sprawa jest prosta do załatwienia tylko nie wiem po co to ktoś komplikuje. Dwa lata - wcale takiej sytuacji nie było.

Burmistrz MiG - proponuję aby Rada wyraziła zgodę na pokrywanie kosztów biletów do końca tego semestru, a w między czasie Rada rozpatrzy co dalej robić. Dzisiaj odbyła się dyskusja i w dalszej części ewentualnie przygotowanie projektu uchwały.

Kierownik OKiS - myślę, że temat można załatwić kompleksowo łącznie ze sprawą w Sarbinowie.

Burmistrz MiG - mówimy o racjonalnym wydawaniu pieniędzy. Koszt 6-7 km jest mniejszy jak 15-20 km do Smolnicy. Zarzuca mi pani Sołtys , że złośliwie zażądałem rozliczenia środków z festynu. Sama pani o tych środkach wspomniała i ustawa o finansach publicznych mówi, że wszelkie dochody uzyskane na majątku gminnym podlegają rozliczeniu i wpływowi do budżetu. Dlatego wezwaliśmy z panią Skarbnik do złożenia wyjaśnień w tym temacie aby radca prawny mógł się do tego ustosunkować. Inne Rady Sołeckie nie dają sprawozdania ale wewnętrznie tutaj się rozliczają. Pani w oficjalnym dokumencie do gminy mówi, że uzyskała dochody z festynu to muszę zareagować. Jeśli chodzi o ufundowanie nagrody na festyn to powiem, że na festyny wiejskie nagród nie funduję. Macie środki Rady Sołeckiej macie festyn to wyasygnujcie odpowiednie środki na nagrody. Pani zarzuca mi publicznie złośliwe działanie a tak nie jest. Stawiam wniosek

Radny A Brzozowski - myślę, że nasze rozmowy z panią sołtys nabierają emocji ale mieszczą się w granicach kultury.

Przewodnicząca RM - jest wniosek - do końca semestru zabezpieczyć środki na dowożenie dzieci z Mostna Więcławia i Barnówka do Gimnazjum w Smolnicy.

Radny K Witkowski - czy nie możemy na spokojnie się tematem zająć na posiedzeniu Komisji Oświaty.

Burmistrz MiG - stawiam wniosek aby do końca semestru dowozić na koszt gminy aby Komisja Oświaty mogła się tym tematem zająć. Jeżeli będzie pozytywna opinia Komisji będzie kontynuacja dowozów.

Przewodnicząca RM - kto jest za wnioskiem Burmistrza zabezpieczenie dowożenia do końca semestru dla Barnówka, Mostna i Więcławia do Gimnazjum w Smolnicy?

Stan Radnych na sesji 16

Głosowanie : za 14

2 wstrzymujących się

Stwierdzam , że Rada przyjęła wniosek Burmistrza.

Ogłoszona została przerwa w obradach.

Pani K Dzięcielak - na ul. Kościuszki jest kładziony chodnik do skrzyżowania i uszkodzony został zabytkowy płot. Firma ubezpieczeniowa nie chce uznać, że to był płot zabytkowy. W jaki sposób gmina może pomóc tym mieszkańcom budynku. Może gmina zwróciłaby się do konserwatora zabytków. Zdarzyła się kolizja samochodowa. Nich architekt miejski poprowadzi sprawę. Jaki jest los ścieżki rowerowej do Oborzan , myślę że należy to zadanie w końcu ująć do realizacji.

Burmistrz - co do żużlówek są jeszcze środki i będziemy wyrównywać. Co do ścieżek rowerowych - większa ilość ścieżek rowerowych będzie realizowane ze środków Unijnych na działania turystyczne. W roku 2006 brak jest programów unijnych aby wnioskować na te cele.

Kierownik RI - odnośnie ul Kościuszki właściciel powinien wiedzieć że ma płot zabytkowy i powinien znać stanowisko konserwatora. Takie są procedury.

Pani K Dzięcielak - obywatel jest podatnikiem i płaci do gminy podatki i gmina ma w swoich obowiązkach ochronę zabytków i należy obywatelowi pomóc. Niech ten obywatel nie chodzi do gminy i sto razy niech się nie kłania tylko trzeba mu naprawdę pomóc.

Kierownik RI - jeśli sprawca wypadku uszkodził płot to chce czy nie chce musi pokryć pełen koszt naprawy ogrodzenia.

Kierownik GPiN - wyjaśniałem , że mieszkańcy powinni zwrócić się do konserwatora zabytków o wytyczne. Wykonać należy kosztorys i zwrócić się o odszkodowanie. Gmina tego nie wykona bo to jest prywatny płot na prywatnej posesji.

Pani K Dzięcielak - gmina powinna być zainteresowana tym tematem.

Kierownik GPiN - płot ten jest pod ochroną konserwatorską a nie stanowi zabytku.

Radny A Dobropolski - chodzi mi o znak zakaz ruchu dla rowerów koło Jechowych. Tam jest drga powiatowa i czy gmina ma upoważnienie do postawienia takiego znaku.

Kierownik GPiN - poszły pisma z ustaleniami komisji ruchu Zarządu Dróg i Burmistrz w tej sprawie będzie z nimi rozmawiał.

Radny A Dobropolski - ścieżka rowerowa zobowiązuje rowerzystę do jeżdżenia po niej a nie po drodze. Straż Miejska powinna dopilnować tego.

Burmistrz MiG - przedstawił sprawy wybudowania ronda - koszt 2.000.000 zł, przy drodze krajowej Kostrzyńska, Dargomyska i Włościańska . Orlenowi bardzo zależy aby w tym roku rondo postawić , ponieważ nie chcą inwestować w CPN na ul. Poprzecznej. Sprawa sygnalizacji- projektanci nie zdążą z wykonaniem w tym roku i wejdzie to w nie wygasające 30.000 zł.

Następnym tematem jest sanepid.

Kierownik OKiS - budynek sanepidu pod potrzeby tylko gimnazjum nie znajduje uzasadnienia wśród Radnych. Jest potrzeba utrzymania gimnazjum dla dorosłych z tego względu, że jest to jedyna szkoła do której my nie dokładamy. Ta propozycja z Urzędu Marszałkowskiego świadczy o tym, że nie stać ich na funkcjonowanie tylu bibliotek i jednocześnie mają one być centrami metodycznymi dla nauczycieli. Pierwsza propozycja to umieszczenie na parterze dwóch klas Gimnazjum dla Dorosłych i pomieszczenie świetlicowe, a po lewej stronie Związki Kombatantów. Pierwsze piętro przeznaczyć na bibliotekę z centrum drugie piętro pomieszczenia biurowe dla pedagogów. Zaproponowalibyśmy również przeniesienie Konsula, który funkcjonuje przy Gimnazjum Publicznym. Jest to nasza propozycja i ze względu na brak pieniędzy proponuje się etapować remont i w pierwszym rzędzie przystosować pomieszczenia na parterze na potrzeby Gimnazjum.

Druga propozycja a - wykonany kosztorys zagospodarowania strychu Szkoły Podstawowej nr 1- przenieść tam bibliotekę ze stołówki a pomieszczenia po obecnej biblioteki przeznaczyć dla Gimnazjum dla Dorosłych.

Radny J Baranowicz - pierwszy wariant jest nie do przyjęcia. Znając realia to nie uda nam się aby biblioteka pedagogiczna została u nas. Chyba że Marszałek zaakceptuje i podpisze konkretne uzgodnienia. Gimnazjum to 1/6 potrzeb obiektu. Jeśli Marszałek nie podpisze takiej umowy to powinniśmy zrobić wszystko aby umieścić bibliotekę pedagogiczną w naszej i partycypować w kosztach księgozbioru.

Burmistrz MiG - jeśli będzie marszałka zgoda to wchodzimy w budynek sanepidu jeśli nie to ćwiczyć będziemy wariant stołówki.

Radny J Baranowicz - jeśli Marszałek się nie zgodzi dla Gimnazjum znaleźć miejsce a budynek sanepidu przeznaczyć na mieszkania.

Przewodnicząca RM - marzy mi się Centrum Doskonalenia Nauczycieli jako pojedyncza jednostka.

Kierownik OKiS - jeśli ruszy się Bibliotekę Pedagogiczną to Marszałek musi zacząć od kupowania regałów pod książki i dlatego jest to praca na kilka lat. Przymierzaliśmy się do utworzenia u nas metodyków. To zagrało by u nas tworzenia tego Centrum. Jest duże pole do popisu i zagospodarowania ale to kwestia czasu i organizacji tego.

Przewodnicząca RM - czy na tworzenie tego typu jednostek jest możliwość sięgnięcia po fundusze Unijne?

Burmistrz MiG - wypowiedział się w kwestii możliwości sięgnięcia po środki Unijne.

Przewodnicząca RM - jest wniosek aby wystąpić z wnioskiem do Marszałka o złożenie deklaracji akceptacji w kwestii usytuowania Biblioteki Pedagogicznej, gimnazjum dla dorosłych w budynku sanepidu i ponoszenia kosztów dostosowania.

Stan radnych 15

Głosowanie: za 14

/1 Radny nie głosował/

Stwierdzam, że wniosek uzyskał większość.

Burmistrz MiG - Sprawa elewacji, czy rozszerzamy zakres dopłat do wykonywania elewacji. Chodziło o poprawienie wizerunku w ciągu drogi krajowej. Ściany szczytowe stoją niejednokrotnie bliżej tych trzech ulic niż budynki które mają adres ul. Mickiewicza. Przykładem mogą być budynki pawilonów górnych w kontekście budynku przy Daszyńskiego. Jakie w tej kwestii będzie nasze stanowisko?

Radny K Witkowski - jeśli chcemy rozszerzyć na inne budynki to należy o jeszcze raz zwiększyć w budżecie środki na ten cel.

Radny S. Witkowski - dać sobie spokój z tym rozszerzaniem dofinansowywania wykonania elewacji bo brak środków w budżecie. Jest wiele innych potrzeb nie tylko w mieście.

Radny Z Myszkowski - jeżeli chcemy rozszerzyć to zastanowić się nad zwiększeniem środków a jeżeli nie chcemy dokładać pieniędzy to pozostawić tak jak jest..

Radny M Jacura - protestował przeciwko takiemu stanowisku. /hałas na sali /

Przewodnicząca RM - kto jest za utrzymaniem zapisów w projekcie uchwały w sprawie wykonywania elewacji.

Stan Radnych na sali 15

Głosowanie: za 12

1 przeciw

1 wstrzymujący

/ 1 Radny nie głosował/

Stwierdzam, że Rada wniosek przyjęła.

Przewodnicząca RM - wpłynęło pismo do RM w sprawie podziału wsi Więcław-Mostno na dwa sołectwa.

Radny J Baranowicz - należy sprawę odłożyć bo Rada zajęła już stanowisko i odbyły się konsultacje mieszkańców, którzy wyrazili negatywną opinię.

Radny Z Myszkowski - należy znać opinię prawną ponieważ wcześniej było o rozdzielenie sołectwa a teraz jest o powołanie sołectwa. Z drugiej strony powinniśmy uszanować wolę mieszkańców. Wiele miejscowości jest mniejszych jak Więcław i są sołectwem.

Radny S. Witkowski - Więcław ma 207 mieszkańców a Mostno 199 osób. Po co tworzyć takie małe sołectwa typu Krężelin czy Młyniska jest to fikcja , pozycja w budżecie itd. Skoro w sołectwie nie umieją się dogadać to niech tak żyją.

Radny K Kasaprowiak - wcale nie muszą tak żyć.

Radny A. Brzozowski - sołectwo jest istotnym elementem w budowaniu więzi lokalnej.

Burmistrz MiG - faktem jest że podział na dwa sołectwa będzie więcej kosztował. Nie wiem jak wcześniej funkcjonowało to sołectwo czy była zgoda czy ciągłe niesnaski.

Hałas na sali wszyscy mówią na raz.

Przewodniczący RM - odczytała pismo mieszkańców wsi Więcław w sprawie utworzenia odrębnego sołectwa.

Radny S Witkowski - może od razu Łazy ująć bo to będzie fala szła.

Radny K Kasprowaiak - Więcławiu nie ma nic , ludzie są skłóceni, narkotyki się pojawiają. Uważam że jeśli ludzie chcą mieś swoje sołectwo to należy im pomóc.

Radny A. Brzozowski - jeśli wieś chce mieć swoje sołectwo to niech je mają.

Radny S. Witkowski - może pani sołtys nie daje rady to należy wymienić sołtysową.

Radny J Baranowicz - jeśli ponad 50 % uprawnionych podpisze się to wówczas podjąć działania podziału.

Burmistrz MiG - sprawdzić należy ile osób w Więcławiu jest uprawnionych do głosowania czyli 50 plus 1

Przewodnicząca RM - większość jest za rozpoczęciem procedury podziału. Prosimy o uzupełnienie listy o dalsze podpisy i wówczas będziemy głosować za podjęciem działań.

Kto jest za skierowaniem pisma mieszkańców wsi Więcław do Burmistrza w celu rozpoczęcia procedury po spełnieniu wszystkich warunków.

Stan Radnych na sali 15

Głosowanie: za 12

1 przeciw

1 wstrzymujących się

/ 1 Radny nie głosował /

Stwierdzam, że Rada sprawę skierowała do Burmistrza w celu zajęcia stanowiska.

W związku z wyczerpaniem się porządku LIV sesji RM zamykam obrady i dziękuję za udział.

================================================

Protokołowała Przewodnicząca RM w Dębnie

E. Bajkiewicz Helena Sługocka

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Arkadiusz Mazepa 08-02-2006 14:32
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 08-02-2006
Ostatnia aktualizacja: - 08-02-2006 14:32