Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Dębnie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół z Sesji Nr LX z dnia 26.01.2006 r.


PROTOKÓŁ Z PRZEBIEGU LX SESJI RADY MIEJSKIEJ

W DĘBNIE Z DNIA 26 STYCZNIA 2006 ROKU

Obrady sesji odbyły się w Sali posiedzeń UMiG o godz. 10.00 i trwały do godz. 14.50

Obrady prowadziła Przewodnicząca RM Helena Sługocka.

Na wstępie Przewodnicząca RM otworzyła sesję i przywitała wszystkich obecnych na sali obrad.

Poinformowała , że na sali posiedzeń obecni są: Burmistrz MiG, Z-ca Burmistrza MiG, kierownicy i dyrektorzy gminnych jednostek, prezesi spółek gminnych, kierownicy wydziałów UMiG, sołtysi wsi , mieszkańcy gminy, prasa lokalna i regionalna.

Lista obecności zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1

Stwierdzam, że na stan 21 radnych Rady Miejskiej obecnych jest 18 co stanowi 85,71 % stanu ogólnego Rady.

Nieobecni: Radny S. Lenartowicz, K. Kasprowiak, R. Święcicki.

Wobec czego Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Lista obecności Radnych na sesji stanowi załącznik nr 2

Informuję, że do porządku obrad z mojej inicjatywy jako Przewodniczącej RM został wprowadzony projekt uchwały nr 8 g w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących podziału Sołectwa Mosto-Więcław.

Czy ktoś ma uwag do tej propozycji.

Radny B Ircha - czy temat będzie wracał co dwa miesiące? Sprawa została już rozstrzygnięta i nie ma potrzeby wracania do tego.

Przewodniczacy RM - jest liczba mieszkańców, którzy chcą podziału sołectwa i nas obowiązują przepisy aby takie sprawy rozstrzygać i przejść procedury.

Kto jest za wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały 8g?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad.

Przedstawiam porządek obrad.

  1. Sprawy regulaminowe:

a/ otwarcie sesji RM,

b/ stwierdzenie kworum.

c/ przyjęcie protokołów z przebiegu LVIII i LIX sesji RM

d/ sprawozdanie Przewodniczącej RM o działaniach podejmowanych między sesjami.

  1. Sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno.

a/ pytania do sprawozdania,

b/ odpowiedzi na pytania,

c/ przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza.

  1. Interpelacje i zapytania radnych.

  2. Informacja o przygotowaniu procesu inwestycyjnego na 2006 rok.

  3. Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2005 rok.

  4. Sprawozdanie z działalności świetlic wiejskich za 2005 rok.

  5. Analiza realizacji i aktualizacji Strategii Rozwoju MiG Dębno.

  6. Podjęcie uchwał w sprawie:

a/ zmiany budżetu MiG Dębno na 2006 rok,

b/ ustanowienia pomników przyrody na terenie gminy Dębno,

c/ uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dębno,

d/ przystąpienia do scalenia i podziału nieruchomości położonych w mieście Dębno obręb

2 przy ul. Kosynierów,

e/ wyrażenia zgody na udzielenie bonifikat od opłat za przekształcenie prawa

użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zabudowanych na cele

mieszkaniowe albo przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości

rolnych,

f/ uchwalenie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2006 rok,

g/ przeprowadzenia konsultacji dotyczących podziału Sołectwa Mosto-Więcław.

  1. Odpowiedzi na zapytania.

  2. Sprawy różne.

  3. Zamknięcie sesji RM.

Czy są uwagi do porządku obrad?

Kto jest za przyjęciem porządku obrad z naniesiona poprawką?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada przyjęła porządek obrad.

Informuję że protokoły z przebiegu LVIII i LIX sesji RM zostały sporządzone i wyłożone do wglądu w Biurze Rady. Dotychczas nie wniesiono uwag.

Czy są uwagi do protokołów.?

Przewodnicząca RM - Kto jest za przyjęciem protokołów z przebiegu LVIII i LIX sesji RM.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rad przyjęła protokoły.

==============================

AD 1 d - informacja Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między sesjami.

Informacja stanowi załącznik nr 3

================================

AD 2. Sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno.

Proszę pana Burmistrza o przedstawienie sprawozdania.

Burmistrz MiG przedstawił sprawozdanie. Załącznik nr 4

Czy są pytania do sprawozdania,

Radny J Baranowicz - chodzi o zaakceptowanie przez Burmistrza projektów technicznych terenów oświatowych - tych tematów nie było na komisjach Rady , radni nie znają projektów co zostało zaakceptowane. Oby nie było jak z remontem przedszkola nr 1 w kilku etapach , zlecenia, jak również z parkingami przy przychodni gdzie jest wiele uwag co do projektu usadowienia parkingów. Chodzi o to aby zanim inwestycje zostaną realizowane należy projekty omówić na komisjach w szerszym gronie . Chodzi o to aby raz podjęta decyzja do realizacji inwestycji była kompletna. Moja prośba aby temat inwestycji na placówkach oświatowych przeanalizować na Komisji Oświatowej z udziałem dyrektorów.

Burmistrz - dotyczy zagospodarowania terenu przy SP 3 wyposażenia w urządzenia sportowe. Jest program gdzie można składać o środki na zagospodarowanie terenów przy szkołach Jest to realizowane w ramach środków w ZEAS remonty bazy oświatowej.

Radny Z Myszkowski - wnioskuję aby przedyskutować na szerszym forum projekty zagospodarowania. Nie sugeruję, że kto ktokolwiek ma tu złe intencje. Jedna osoba oglądając projekt nigdy nie dostrzeże wszelkich mankamentów, które może dostrzec szersze grono. Przedyskutowanie tego na forum komisji przyczyni się do głębszego przeanalizowania , wprowadzenia dodatkowego elementu. O projekcie należy dyskutować długo a inwestycję prowadzić krótko.

Burmistrz MiG - proszę sobie nie myśleć, że ja sam jednoosobowo sobie dyskutuję. Zapraszam do konsultacji dyrektorów jednostek, wydział inwestycji, ZEAS. Jest pewna grupa ludzi i dyskusje się odbywają. Tak postępuję wypadku projektów. Ja jednak odpowiadam za finanse i odnośnie kanalizacji pewien zakres Rada już ustaliła. Do tej pory podejmowałem takie decyzje posługując się opiniami użytkowników danej inwestycji. Jeżeli jest wola to projekty będą przedstawiane na komisji.

Radny J. Baranowicz - jeżeli chodzi o kanalizację to oczywiście nich wypowiadają się fachowcy. Ale przy innych inwestycjach, to mamy już doświadczenie, że po wykonaniu inwestycji są uwagi i zastrzeżenia, że można było zrobić inaczej trochę, taniej. Ja rozumiem, że rozmawia pan z dyrektorami, tylko czasami oni widzą inwestycję na swoją kadencję a nie szerzej.

Burmistrz - nie ma przeszkód aby na komisjach temat przedstawić. Mamy przykład z ubiegłego roku gdzie zakres budowy świetlicy w Sarbinowie był kontrowersyjny i debata, dyskusja odbyła się na forum Rady. Jeśli są problematyczne sprawy odwołuję się do opinii i zajęcia stanowiska przez Radę. Myślę, że jeśli nie ma zaufania to proszę bardzo.

Radny Z Myszkowski - panie Burmistrzu to nie krytyka tylko chodzi o formę konsultacji.

Uważam, że jeśli by projekt zagospodarowania przestrzennego był dyskutowany na Radzie to na pewno by tego błędu nie popełniono odnośnie usytuowania parkingów.

Radny B Ircha - my od ludzi powinniśmy przekazywać uwagi dla Burmistrza. Nie należy bać się krytyki. Parking przy przychodni wykonano tak jakby przy domu starców gdzie 2-3 auta raz kiedyś podjeżdżają. Faktycznie jest to zupełnie źle skonstruowane. Kiedyś tylko słuszna partia PZPR miała rację a teraz tylko jakaś mała grupka radnych. Brak społecznej konsultacji.

Pan Kluch - w sprawozdaniu pan Burmistrz wspomniał o pomocy społecznej. Jak się ma do sytuacji zamknięcia stołówek szkolnych w czasie ferii zimowych. Głód w rodzinach i chłód na dworze. Są to fakty, które dotykają dzieci z rodzin ubogich. Propaganda sukcesu Rządowa mówi o tej wielkiej pomocy społecznej dla ubogich. Jak u nas wygląda ta sytuacja względem tych biednych i głodnych dzieci.

Burmistrz MiG - jest to bardziej interpelacja w tym zakresie. Pomoc obejmowała dla starszych z funduszu alkoholowego. Odpowiedź zostanie udzielona w sprawach różnych.

Przewodnicząca RM - Kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Burmistrza?

Stan Radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie z działalności Burmistrza.

=================================

PKT 3 Interpelacje i zapytania radnych.

Radny J. Baranowicz - nawiązując do pytania pana Klucha - jak wygląda sprawa osób bezdomnych w okresie zimy. Wiemy, ze czasami osoby niekoniecznie bezdomne ale samotne mają problemy z poradzeniem sobie w takich warunkach jakie obecnie mamy. Jak to wygląda na terenie naszej gminy.

Radny A Dobropolski - czy rodzina może dokonać zamiany mieszkania starego na nowe w mieszkaniu socjalnym, które ma być wybudowane. Rodzina ta o której mówię czeka na zamianę już 30 lat. Od jakiegoś czasu nie ma o Dębnie zmian w gazetach jak Głos Szczeciński, Kurier czy Gazeta Lubuska. Radny S Witkowski zadawał pytanie o wymianę drzwi wejściowych w przychodni - starsi nie mogą otworzyć. Czy będzie wymiana tych drzwi.

Radny M Jacura - w IV był wywołany temat dowozu dzieci ze wsi Sarbinowo i Dargomyśl. W Dniu 24 V 2005 r Komisja Oświaty się zajmowała sprawami dowozu. Postawiłem dwa wnioski- w sprawie pozostawienia obwodów szkolnych do końca roku szkolnego i drugi wniosek o powołanie podkomisji w Radzie , która miałaby się zająć sprawami dowozu. Zostałem ja wytypowany, kolega Baranowicz, Przewodniczący Komisji. Odbyło się jedno spotkanie z panią kierownik OKiS. Poprosiliśmy panią kierownik aby przygotowała nam materiał , jak to wygląda dokąd dzieci jeżdżą, kosztowo aby podjąć wnioski i przedstawić je na komisji. Po pierwszym spotkaniu temat zawisł w powietrzu. Na ostatniej Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Publicznych temat wrócił ponownie. Sprawa dowozów dzieci do szkół mogła być rozstrzygnięta od pierwszego września ale do tego nie doszło. Zwracam się do pana Burmistrza o udzielenie odpowiedzi na przyczyny braku realizacji mojego wniosku.

Przewodnicząca RM - mam obowiązek na odpowiedzenie na złożoną interpelację przez radnego Irchy z poprzedniej sesji. Radny Ircha złożył interpelację w swej treści zarówno do Burmistrza jak i do Przewodniczącego Rady. Radny Ircha otrzymał odpowiedź na piśmie.

W tym miejscu odczytała treść interpelacji oraz odpowiedzi jakie zostały udzielone.

Odpowiedzi na interpelację stanowią załącznik nr 5.

Radny J Baranowicz - dobrze że odpowiedzi interpelacje zostały odczytane na sesji. Uważam, że wszyscy radni powinni otrzymać odpowiedź na interpelację a nie tylko zgłaszający interpelację. Prośba aby na piśmie odpowiadać na interpelację wszystkim radnym. W kwestii naboru na stanowiska w związku z nowymi zasadami - kto był komisji, która rozpatrywała złożone wnioski o zatrudnienie, gdzie można zapoznać się z całością materiałów, kto składał podania , ilu było kandydatów, kto i dlaczego wygrał i został przyjęty. Są to sprawy jawne. To jest najważniejsze a nie ogólne zasady naboru.

Burmistrz MiG - było około 18 kandydatów na dwa stanowiska. Jest Zarządzenie , które jest dokumentem jawnym i jest w Biurze Rady. Procedury i Ustawa , która wprowadziła zmiany z dniem 1 sierpnia ubr. w sprawie trybu naboru pracowników do sfery budżetowej wprowadziła obowiązek publicznego ogłoszenia. Osobiście nie byłem członkiem komisji, był Sekretarz, Z-ca Burmistrza , Kierownik danego Wydziału oraz inspektor ds. kadrowych. Ten skład komisji opracowywał dokumenty na część pisemną i ustną. Po zakwalifikowaniu kandydatów Urząd zobligowany był do ogłoszenia minimum 4 kandydatów z uzasadnieniem wyboru. W BIP wszystkie informacje w tym zakresie były umieszczone. Zwyczajowo na tablicach ogłoszeń również informację zostały umieszczone. Wszelkie odpowiedzi na interpelacje znajdują się w protokole z kolejnej sesji. Jeśli chodzi o sprawy kandydatów w kadrach są dostępne. Chociaż wolałbym aby Komisja Rewizyjna to sprawdziła , ponieważ dotyczy ograniczenia dostępu do danych osobowych. Komisja Rewizyjna podpisuje zobowiązania zachowania tajemnicy.

Radny J Baranowicz - odpowiedzi na interpelacje czasami otrzymuje się po miesiącu i dłużej ,nie wiadomo czego dotyczą. Mój wniosek jest tego typu aby odpowiedzi były udzielane na piśmie wszystkim radnym.

======================================

PKT 4 Informacja o przygotowaniu procesu inwestycyjnego na 2006 rok.

Radny K Witkowski - informacja o przygotowaniu procesu inwestycyjnego została na Komisji Gospodarczej omówiona. Nie było tematów kontrowersyjnych. Jako Przewodniczący komisji zwróciłem się do Burmistrza z zapytaniem w sprawie inwestycji budowa sali gimnastycznej przy SP nr 1, ponieważ temat ten budził moje wątpliwości. Zapisana kwota 1000.000 zł na ten rok budzi wiele zastrzeżeń. Informacji w tej sprawie udzielał Burmistrz i Kierownik RI. Zadanie to w WPI zostało zapisane na 3 lata. Radni stoją na stanowisku, żeby inwestycja była tańsza powinna być realizowana w cyklu 2-letnim. Po dłuższej dyskusji pan Burmistrz zobowiązał się do przedstawienia decyzji o realizacji i finansowaniu tego zadania. Komisja przyjęła informację z realizacji inwestycji.

Radny P. Chrobak - komisja Oświaty, Kultury i Spraw Publicznych oraz Rolna wnioskowały aby pan Burmistrz na komisji Budżetowej sprawę budowy sali przy SP1 przedstawił. Komisje przyjęły informację o przygotowaniu procesu inwestycyjnego na 2006 r.

Radny J Baranowicz - sprawa dotyczyła finansowania i współ finansowania budowy sali gimnastycznej przy SP 1. Na komisji padały zapytania czy zostały złożone wnioski do instytucji które mogą dofinansowywać i jakie zabiegi do tej pory poczyniono. Czy prawdą jest, że Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego może dofinansowywać tego typu inwestycje. Padła odpowiedź że, Dębno na dotację budowy nowej hali sportowej nie ma co liczyć, ponieważ inne gminy nie mają ani jednej sali porządnej.

Burmistrz MiG - na dzień dzisiejszy jest decyzja Zarządu Województwa , który dofinansowuje pełno-wymiarowe hale sportowe w kwocie 1.500.000 zł. Nie ma zapisu, że jedna hala w gminie, ponieważ wiele gmin w ogóle do tego zadania nie przystępuje. Priorytetem otrzymania środków z totalizatora sportowego jest dofinansowanie już rozpoczętej budowy sali. Wyjaśniałem na Komisji Budżetowej dlaczego jest 3-letnie finansowanie. Budowa hali sportowej przy gimnazjum było rozciągnięte w czasie aby można było skorzystać ze środków totalizatora sportowego. Jest zapewnienie kwoty 1.500.000 zł z województwa ale konkretny wniosek rozpatrywany będzie w końcu marca. Miałem propozycję wykonania tartanu na stadionie w granicach 1.400.000 zł dotacja w granicach 30% czyli około 400.000 zł. Pytanie - na jaki zakres imprez taki wydatek mielibyśmy ponieść. Zaangażowanie w dniu dzisiejszym 1.000.000 zł uważałem za niecelowy. Zmieniła się zasada dofinansowywania hal sportowych. Zaproponowałem na Komisji Budżetowej odsunięcie decyzji finansowych do marca br. Niestety nie mogliśmy być na połączonych komisjach ale na komisji budżetowej odpowiedzi padały.

Radny B Ircha - sprawa tartanu - pan Burmistrz uważa że to jest niepotrzebne. Nie pochwalam takiego myślenia. 12.000.000 zł na halę sportową , uważam , że jest przedwczesnym pomysłem, źle przygotowanym. Należy rozpocząć od planu , powinien być basen do pływania , mały hotel. Jakby tak pomyśleć aby dzieci z SP przenieść do Barnówka, Dargomyśla i SP nr 3 to na tym terenie mógłby być piękny teren wodno -sportowo rekreacyjny.

Burmistrz MiG - panie Bogumile - jestem organem wykonawczym i podstawowym dokumentem do wykonywania przeze mnie zadań jest budżet gminy. Dwa lata temu były zapisy na prace projektowe przy SP3 i budżet obligował mnie do takich działań.

Przewodnicząca RM - czy są inne uwagi do przestawionego materiału?

Kto jest za przyjęciem informacji o przygotowaniu procesu inwestycyjnego na 2006 rok?

Stan radnych na sali: 18

Głosowanie; za 17

1 wstrzymujący

Stwierdzam, że Rada przyjęła informację. Załącznik nr 6

=======================================

PKT 5 - Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2005 rok.

Przewodnicząca RM - proszę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o złożenie sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej za 2005 rok.

Radny A. Brzozowski - odczytał sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za 2005 rok.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 7

Chciałbym na tym skończyć, ale rozumiem zapotrzebowanie Radnych odnośnie informacji. Jeśli jest taka wola to mogę przedstawić treść wniosków niezrealizowanych , gdyby tego było mało jestem gotów zaśpiewać i zatańczyć. Czy państwo sobie życzycie odczytania wniosków. Może mały komentarz - to nie jest tak , ja na bieżąco po każdym posiedzeniu komisji kontaktuję się i spotykam z panem Burmistrzem i przedstawiam relacje z posiedzenia Komisji i nie jest tak , że Pan Burmistrz tych wniosków nie zna i nie jest tak, że pan Burmistrz na wnioski nie odpowiada. Chciałbym abyśmy się rozumieli. My w dokumentacji prac Komisji Rewizyjnej nie mamy pisemnych śladów tego, że te wnioski do Burmistrza trafiają , że są podawane obróbce i że wracają z powrotem do Komisji. Tak jest w niektórych przypadkach, przy okazji kontroli ZEAS, wróciły do nas odpowiedzi na stawiane przez KR sugestie. Ta praktyka nie jest stosowana systematycznie. Ja sobie zdaję sprawę, że zarówno przygotowanie wniosków czy pytań wymaga czasu i jeszcze więcej czasu wymaga od pana Burmistrza przygotowanie odpowiedzi na te wnioski. Jest to rzecz dosyć czasochłonna. Zdaję sobie sprawę, że KR mogłaby wypełnić panu Burmistrzowi znakomitą część czasu jaki ma w tygodniu. Rozumiem tych którzy domagają się lub są ciekawi losów składanych wniosków. Jeśli są pytania bardzo chętnie służę pomocą.

Radny A Dobropolski - wniosek - aby czasu nie zajmować z kserować wnioski wszystkim Radnym.

Radny A Brzozowski - dlaczego sprawozdania były zawsze lakoniczne - nie ma tej osoby na sali ale była jedna z naszych sesji, na której odczytałem szczegółowe kwartalne sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej. Powiem tak wnioski surowe, które wychodzą z posiedzenia komisji zostały opublikowane w jednej z gazet codziennych. Nie uważam, żeby to była dobra praktyka. Jestem zwolennikiem poglądu, że wnioski z komisji przychodzą do pana Burmistrza na sesję, poddane są dyskusji i wolałbym aby informacje na zewnątrz wychodziły od Rady a nie od Komisji bo Komisja nie życzy sobie reprezentowania samorządu na zewnątrz, dlatego też nie byłbym zwolennikiem tego aby te rzeczy kserować. Są one w segregatorze, który jest opisany i myślę, że nie będzie problemem dla osób zainteresowanych.

Burmistrz MiG - sprawozdanie obejmuje jakby 3-letni okres działalności Komisji Rewizyjnej. Chciałbym ustosunkować się do zarzutu, że nie odpowiadam na wnioski- KR działa w ramach administracji samorządowej. W ciągu 7 dni kontrolowany ma prawo zapoznać się z protokołem, podpisać go i udzielić wyjaśnień. Zdarzyło się w ubr przy jednej kontroli, że wnioski na sesji zostały odczytane bez ustosunkowania się jednostki kontrolowanej i KR w tym przypadku złamała Kodeks Postępowania Administracyjnego. Co się dzieje z pozostałymi wnioskami KR - jeżeli kontrolowany nie podpisał się pod protokołem i nie udzielił wyjaśnień więc jako sugestie wdrażam i procedury są uruchamiane. Wiele rzeczy zostało uruchomionych z postanowień komisji. Przypomnę że KR jest organem kontrolnym RM i wszelkie moje działania podlegają kontroli, która składa sprawozdanie nie dla Burmistrza ale Radzie Miejskiej. To Rada Miejska powinna wypracować sobie pewną płaszczyznę współpracy. Ja zarządzam tym wszystkim. Jeżeli jest kontrola przedstawia swoje wnioski i odpowiedzi ja mogę się do tego ustosunkować.

Radny A Brzozowski - nie wszystkie wnioski muszą pochodzić z kontroli. Członkowie Komisji zgłaszają wnioski w trakcie posiedzenia i część tych wniosków ma taką genezę. Nie koniecznie musi zachodzić sytuacja o której wspomniał pan Burmistrz. Też nie wiem dlaczego pan Burmistrz poczuł się adresatem sprawozdania, skoro sprawozdanie jest składane Radzie a nie panu Burmistrzowi. Ja jestem zwolennikiem zwyczajowego określania pewnych reguł bo to pozwala zachować umiar i uchronić się przed biuratyzacją. Zdaję sobie sprawę, że praca Urzędu w tej chwili jest bardziej skomplikowana niż parę lat temu. Jestem daleki od tego aby zamęczać Burmistrza i służby podległe. Burmistrz jeśli by był na posiedzeniu komisji wówczas wnioski adresowane do burmistrza miały by szansę na natychmiastową realizację. Tej taktyki nie stosujemy ani na komisji Rewizyjnej ani na pozostałych komisjach. Dlatego zwracam się do Pani Przewodniczącej o przedstawienie prostej procedury postępowania z wnioskami.

Radny B Ircha - ponieważ jestem członkiem KR- jest taka rzecz - nie musimy tu flirtować i bardzo kwiecistym językiem tłumaczyć. Radny innej komisji jak widzi że coś się źle dzieje może interweniować ale nie musi , a członek Komisji KR widzi, że coś szkodzi społeczności lokalnej ma obowiązek powiadomić odpowiednie organy, może powiadomić Prokuratora, NIK . Jeśli będzie taka sytuacja i Komisja Rewizyjna wiedziała a nie interweniowała, będzie współwinna temu.

Radny A Dobropolski - nie są tajemnicą wnioski Komisji Rewizyjnej i można je przekazać wszystkim radnym.

Radny A Brzozowski - ja przestrzegam przed przyjęciem takiej formuły. Jestem zwolennikiem aktywności każdego Radnego. Są teczki w Biurze Rady i proszę bardzo każdy może do nich zajrzeć i zapoznać się.

Przewodnicząca RM - sprawdzimy co możemy i ten problem rozstrzygniemy.

Radny Z Myszkowski - Pani Przewodnicząca proszę o zakończenie tego kabaretu. Proszę Przewodniczącą o podjęcie decyzji wynikających z obowiązującego prawa, Statutu Gminy i Ustawy Samorządowej , bo ja nie znajduję nigdzie powodu do tego by sprawozdanie Komisji Rewizyjnej kwartalne czy roczne nie mogło być z kserowane i przekazane Radzie. Działalność samorządu gminnego jest działalnością jawną. Pan Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zaczyna uprawiać tu własną politykę, to jego wola ale co do podstawowych spraw pani Przewodnicząca powinna podjąć decyzję i skończyć ten kabaret bo zaczyna być śmieszne.

Radny A Brzozowski - może mi ktoś wyjaśni wyższość kabaretu nad teatrem. Ja cierpliwie wysłuchałem teatralnych wystąpień kolegów z szacunkiem i dobrej wierze. Z ubolewaniem przyjmuję, że moje wystąpienie i informacje dla państwa przygotowane osobiście przeze mnie część Rady przyjmuje jako kabaret. Pozostawię to bez komentarza.

Przewodnicząca RM - padły tu bardzo ostre zarzuty pod adresem Burmistrza. Należy się przyjrzeć czy zasłużone. Do tematu wrócimy.

Burmistrz MiG - chcę powiedzieć państwu co jest praktykowane na komisjach i jakie jest moje stanowisko. Wnioski Komisji są rozpatrywane i ustosunkowuję się do tego. W dyskusji często Radny podnosi problem i zostaje to zapisane w protokole z komisji, ale komisja tego nie głosuje. Ja na sugestie pojedynczych Radnych nie będę odpowiadał . Każdy Radny ma swoje sugestie to się zapiszemy i nie jest to celem działania Urzędu. Owszem przyjmuję to jako sugestię ale ważny jest wniosek przegłosowany, który jest całkiem inaczej traktowany niż głos w dyskusji pojedynczego Radnego.

Radny A Brzozowski - nie rozumiem wystąpienia pana Burmistrza ale na sesji i po sesji chętnie porozmawiam.

W tym miejscu odczytał kilka wniosków z protokołu Kontroli Sołectw z 2005 roku.

Na te wnioski nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jesteśmy Komisją wymarzona dla Burmistrza. Nie widzę potrzeby zmieniania tego stanu rzeczy. W współpraca z Burmistrzem układa nam się bardzo dobrze i może być jeszcze lepiej.

Sekretarza Gminy- w kwestii formalnej - sprawa dotyczyła wniosków z lutego 2005 roku. Dobrze że są obecni Sołtysi na sali to śmiało potwierdzą, że to co odczytał pan Przewodniczący jest już dawno realizowane. Zapisy uchwalonego przez Radę Statutu są obowiązujące dla wszystkich Sołectw i dokładnie przewidują jak wygląda treść protokołu , o jakiej treści ma być zawiadomienie o zebraniu wiejskim i o przewidywanym terminie drugiego zebrania. Wszyscy Sołtysi zobligowani są do przestrzegania tych zasad i każdy z mieszkańców może podważyć wiarygodność zebrania jeśli dopatrzy się uchybień. Odnośnie ujednolicenia protokołów z zebrań RS - forma protokołu została ujednolicona przyjęta do realizacji i traktowane jest jako ułatwienie. Jeśli chodzi o pomoc w zebraniach wiejskich, nigdy nie było praktyki aby nikt nie uczestniczył z Urzędu. W okresie ostatnich lat na każdym zebraniu wiejskim uczestniczy Burmistrz bądź z-ca Burmistrza w towarzystwie kierownika Wydziału, który został wskazany przez Sołtysa danego Sołectwa. Te wszystkie kwestie które tu padły Wydziale AP są realizowane. Myślę, że Sołtysi potwierdzą wszystko to co przedstawiłem

Radny M Jacura - stawiam wniosek formalny o nie przyjęcie sprawozdania i zwołanie wspólnej Komisji Rady i rozpatrzenie wszystkich wniosków na wspólnej Komisji.

Radny A Brzozowski - mi nie chodziło dzisiaj o informacje na temat organizacji zebrań wiejskich tylko do Komisji Rewizyjnej nie dotarła informacja o sposobie wdrożenia wniosków z protokołów Komisji. Ja nie muszę wiedzieć, że Urząd podjął takie czy inne działania. Rzeczą która nam bardzo przeszkadza w pracy jest to, że nie ma zwrotnej informacji do komisji.

Przewodnicząca RM - padł wniosek o odrzucenie sprawozdania Komisji Rewizyjnej i zwołania wspólnego posiedzenia Komisji w tej sprawie. Kto jest za przyjęciem wniosku?

Stan radnych na Sali 17

Głosowanie: za 10

2 przeciw

5 wstrzymujących

Stwierdzam, że Rada nie przyjęła sprawozdania i odbędzie się wspólne posiedzenia Komisji .

Ogłoszona została przerwa w obradach.

==================================

PKT 6 - Sprawozdanie z działalności świetlic wiejskich za 2005 rok.

Radny P Chrobak - komisja przyjęła sprawozdanie z działalności świetlic wiejskich za 2005 r..

Przewodnicząca RM - czy są pytania do sprawozdania.

Pytań nie było

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności świetlic wiejskich.

Stan radnych na sali 17

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie z działalności świetlic wiejskich.

Przewodnicząca RM - stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie. Pozwolę sobie wyrazić podziękowanie wszystkim, którzy pracują w świetlicach i zarządzają nimi. Podziękowała pani Kierownik Oświaty , pani S. Baranowicz za to, że świetlice na naszym terenie wyglądają coraz piękniej i prowadzą szeroką działalność.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 8

=======================================

PKT 7 Analiza realizacji i aktualizacji Strategii Rozwoju MiG Dębno

Radny P. Chrobak - komisja wspólna nie głosowała nad realizacją i aktualizacją Strategii Rozwoju MiG Dębno, ponieważ nie było osób odpowiedzialnych za przygotowanie materiału.

Radny K. Witkowski - na posiedzeniu Komisji Budżetowej była obecna pani Beata Biaduń-Broda i udzielała odpowiedzi na pytania, które zgłaszali Radni. Materiał nie był głosowany na komisji.

Radny J. Baranowicz - w styczniu planuje się spotkanie wspólnych zespołów i konsultacje społeczne odnośnie aktualizacji Strategii Rozwoju MiG, dlatego proponuję aby dzisiaj nie głosować przyjęcia tego materiału , poczekać na dokładną analizę zespołów konsultacji społecznych i wówczas przedstawić to na Radę. Jeżeli w tytule mamy analiza realizacji, to należy wypunktować i wykazać co zostało zrobione w ostatnim okresie, co się wykreśla, a co się wprowadza nowego.

Burmistrz MiG - zgadzam się z panem Janem aby dzisiaj nie głosować tego materiału , jest to na razie pewien etap opracowania. Rada na Komisjach zapoznała się z pewnymi sugestiami, zespołami i wnioskami, które musza być ujęte w sprawozdaniu, wypracowanymi przez 3 zespoły, które zostały powołane do tych celów. Robimy to sami, po przez naszych mieszkańców, naszej społeczności i nie zlecamy wykonania tego na zewnątrz, komuś kto nie zna naszych realiów i potrzeb. Myślę, że ten materiał przedstawiony przez zespoły w pewnej części was zadawala. W konsekwencji będę musiał państwu zaproponować i przedstawić analizę AWOT i poszczególne dalsze etapy. Część realizacyjna strategii musi być zbieżna z WPI i analizą SWOT i państwa sugestiami. Myślę, że to w marcu lub kwietniu materiał będzie gotowy. Strategia średniookresowa została w 90 % zrealizowana.

Pani K Dzięcielak - strategia jest właściwa i oceniam ją bardzo dobrze bo główne założenia są ujęte. W sferze gospodarczym to podstawowym celem powinno być wyznaczenie i uzbrojenie terenów inwestycyjnych i dążenia do utworzenia strefy ekonomicznej Kostrzyn. Jest to ważne dla naszego społeczeństwa. Mamy spóźnienia co do sfery ekonomicznej 9 lat. Czy prawdą jest że utworzona jest strefa w Pyrzycach a nie w Dębnie. Podstawowym celem w Strategii jest dynamizowanie tradycji przemysłu w Dębnie. Cieszy mnie że jest modernizacja plaży miejskiej - bardzo ważne. Mamy piękne jeziora a nie ma nawet jednego roweru wodnego . Cieszy modernizacja amfiteatru. W okresie długoterminowym jest budowa basenu, jednak nieaktualna lokalizacja na Waryńskiego basenu. Teraz słyszę że na ul. Gorzowskiej rozważa się usadowienie basenu. Ksiądz Kapłon mówił o basenie ale na terenie NZPOW i wszystkim ta lokalizacja bardzo się podobała. Temat basenu jest bardzo nośny. Parę lat temu basen miał kosztować około 10.000.000 zł i była to cena realna. Myślę, że należy do tematu poważnie podejść.

Burmistrz MiG - jest to pewien zestaw zagadnień i zostanie usystematyzowane. Są uchwalone tereny przemysłowe i zajęło nam 3, 5 rok. Nasz samorząd miał 5 lat opóźnienia w planach zagospodarowania. Rada będzie proponować zadania do realizacji w Strategii Rozwoju. Strefa pyrzycka jest pod sferą strefy starachowickiej. Nie mieliśmy gotowych planów zagospodarowania nie mogliśmy podjąć tematów sfery ekonomiczne, do tematu wrócimy ale nie w dniu dzisiejszym. Zaczynamy zmieniać strategię promowania terenów w rejonach Dargomyskiej na tereny przemysłowe. Mamy tam 7 działek z dostępem do drogi wojewódzkiej, czyli na dzień dzisiejszy mamy 40 h które mażemy oddać dla potencjalnym inwestorom. Mamy dwa wnioski od naszych lokalnych inwestorów i trwają z nimi rozmowy. Co do basenu nie będę się wypowiadać, myślę, że przy strategii dyskusja się rozwinie.

Przewodnicząca RM - dziękuję pani Krystynie za wierność tej Strategii, która była jakby sztandarowym tematem w ubiegłej kadencji i pani Krystyna podpowiadała nam różne rozwiązania i skoro przychodzi na sesje to jako mieszkanka jest czujna na to co w mieście się dzieje. Jeśli chodzi o basen to jesteśmy trochę nieszczęśliwi bo okoliczne miejscowości mają baseny. My bardzo chcemy basen ale jest pytanie czy my go potem utrzymamy. Jest to temat do dyskusji przy innej okazji.

Radny Z Myszkowski - zadania priorytety zadania gospodarcze - co tu robi PEC ciepłownia. Temat został już załatwiony na następne 20 lat.

Burmistrz MiG - każde przedsiębiorstwo ma swój plan rozwojowy i również PEC taki plan posiada. Jest rozwój dalszy sieci ciepłowniczej. Nośniki energii stopniowo wyczerpują się i co dalej. Ropa , gaz wyczerpie się i cały świat stanie przed tym dylematem. Nie możemy powiedzieć, że jest dobrze w PEC i tematem się nie zajmujemy. Strategię uchwalamy do 2020 roku i na stan dzisiejszej wiedzy musimy zadać sobie pytanie jakie działania powinny być podjęte.

Radny B Ircha - dobrze, że na koniec kadencji udało się wyodrębnić tereny pod przemysł. Czy powodem jest recykling przy Dargomyskiej. Sprawa pod strefy - ludzie zjeżdżają z dalekich stron i w tej kwestii zmarnowaliśmy 3 lata.

Burmistrz MiG - jakaś dziwna skleroza - Burmistrzem zostałem 18 listopada 2002 roku i palny o zagospodarowaniu przestrzennym miałem gotowe na marzec 2003 roku. Pan obarcza mnie odpowiedzialnością, że nie przystąpiliśmy do tych planów zagospodarowania. Nich pan uchwali pal zagospodarowania terenu wciągu 0.5 roku - życzę sukcesu. Dlaczego w tedy po szybkiej analizie wytypowałem ul. Dargomyską - bo to najbardziej uzbrojony teren w okolicy Dębna. Inwestor poniesie małe koszty uzbrojenia terenu. Małymi nakładami uruchamiamy tą część miasta. . Drugi teren to na Cychrach 52 h. Najpierw należy wykonać wycinkowe plany zagospodarowania a następnie zmienić studium zagospodarowania. Te sprawy nie mogą być wykonane na tz.

" gwizdek".

Przewodnicząca RM - rozumiem, że nie ma woli głosowania tego materiału. Kto jest za tym aby nie głosować przyjęcia tego materiału?

Stan radnych na sali. 17

Głosowanie: za 14

3 wstrzymujących

Stwierdzam, że wniosek został przyjęty.

Załącznik nr 9

=========================================

PKT 8 a - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu MiG Dębno na 2006 rok,

Radny K Witkowski - projekt uchwały został zatwierdzony przez Komisję. Chciałem zwrócić uwagę na wniosek dyrektora szpitala o pożyczkę w kwocie 780.000 zł.

Przewodnicząca RM - Czy są uwagi do projektu uchwały?

Uwag nie było.

Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zmiany budżetu MiG Dębno na 2006 rok.

Stan radnych na Sali 17

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LX/355/2006 . Załącznik nr 10.

========================================

PKT 8 b - projekt uchwały w sprawie ustanowienia pomników przyrody na terenie gminy Dębno,

Radny P Chrobak. - Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Publicznych przyjęła projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - Czy są uwagi do projektu uchwały.

Pytań nie było

Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie ustanowienia pomników przyrody na terenie gminy Dębno?

.

Stan radnych na sali 16

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam , że Rada podjęła uchwałę nr LX/356/2006. Załącznik nr 12

==========================================

PKT 8 c- projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku na terenie gminy Dębno,

Radny P Chrobak - Komisja Oświaty wypracowała poprawki do projektu uchwały, które zostały uwzględnione i naniesione do regulaminu.

Poprawki stanowią załącznik nr 13.

Burmistrz MiG - zgłosił autopoprawki do projektu uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Utrzymania czystości i Porządku na terenie MiG Dębno.

Autopoprawki stanowią załącznik nr 14

Burmistrz MiG - obligujemy do posiadania na posesjach sygnalizacji dźwiękowej tam gdzie są groźne psy. W regulaminie należało umieścić obowiązki właścicieli posesji.

Radny J Baranowicz - jeżeli przez dzwonek będziemy uważać wszystko to co dzwoni to da się to zrealizować, ponieważ jeśli to ma być dzwonek na przycisk, to do niektórych posesji lub mieszkania będzie to wymagać kosztownego zabiegu. Uważam, że trudne to będzie do wyegzekwowania, chyba że zakładamy, że to może być lemiesz, rura czy jakiś gong. Czy to jest wymóg ustawowy aby każda posesja miała dzwonek czy sami sobie to regulujemy.

Burmistrz MiG - te sprawy ma obowiązek każda gmina uregulować. Ile takich jest sytuacji, że właściciel nie chcąc odebrać danej korespondencji zamykał się i spokojnie siedzi w mieszkaniu. W Sądzie później tłumaczy się, że gońca czy listonosza nie było i on o niczym nie wiedział. Jeśli obligujemy właścicieli w sygnalizację dźwiękową tam gdzie są psy niebezpieczne, ponieważ właściciel musi zapewnić funkcjonowanie normalnej komunikacji społecznej. To jest cel i sens wyposażenia w sygnalizację. Wnioskuję do Rady aby takie brzmienie w regulaminie przyjęła.

Radny J. Baranowicz - to nie jest argument, że ktoś Urzędnika nie chce w puścić, widocznie zasłużył sobie na to.

Burmistrz MiG - odwrotnie, dany właściciel nieruchomości zasłużył sobie że Urzędnik do niego idzie. Musimy również w tym regulaminie uregulować obowiązku właścicieli zwierzą aby można było wykonywać różne zadania. Są służby które muszą wykonać swoje zadania i wejść na nieruchomość.

Radny A. Dobropolski - nie należy dzielić tz. "premią" tych gdzie jest tablica groźny pies a psa nie ma.

Kierownik GNiOŚ - ustawa o ochronie zwierząt nakłada obowiązki na właścicieli psów ras groźnych.

Radny J Baranowicz - wiadomo gdzie te psy groźne są bo muszą być zarejestrowane.

Radny Z Myszkowski - czy dla wygody nie należy umieścić wykazu psów groźnych. - jako załącznik do regulaminu.

Burmistrz MiG - wykazy psów groźnych są w rozporządzeniu wyszczególnione. Myślę, że wykaz psów groźnych w PUK lub w Merkuriuszu może się ukazać , również przy płaceniu podatków. Jeśli chodzi o informacje o zwierzętach, które padły - proponujemy zapis, że o podmiotach, które trudnią się zbieraniem zwłok zwierzęcych informacji uzyskać można w UMiG. Jeśli ktoś ma ten problem to powinien się zgłosić do Wydziału Ochrony Środowiska w UMiG i uzyska potrzebną informację. Jeśli ktoś ma dylemat co z chorym zwierzęciem, przy chorobach zwalczanych z Urzędu, musi powiadomić naszego lekarza weterynarii a ten powiadomi powiatowego lekarza.

Kierownik GNiOŚ - przedstawił 2 auto poprawki wydziału do Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku na terenie gminy: proponujemy zmienić zapis, że wywóz na terenach wiejskich nie będzie co dwa tygodnie tylko dwa razy w miesiącu

Burmistrz MiG - na wniosek PUK proponujemy wywóz dwa razy w miesiącu na terenach wiejskich w pierwszy i trzeci wtorek miesiąca. Właściciele nieruchomości będą mieć precyzyjną datę, kiedy nastąpi wywóz nieczystości.

Kierownik GNiOŚ - do regulaminu dodaliśmy obiekty oświatowe, oraz poprawiliśmy numerację.

Radny Z Myszkowski - co do wywozów na terenach wiejskich automatycznie wzrosną koszty 1 m3 wywozu nieczystości. Należy zastanowić się aby w okresie jesienno- zimowym pozostać na wywozie dwa razy w miesiącu, a latem co dwa tygodnie.

Prezes PUK - cykl dwutygodniowy jest to minimalny cykl gromadzenia odpadów. Problem dotyczy terenów wiejskich. Będziemy starać się aby to było minimalnym wzrostem kosztów. Będzie wiele posesji takich, że zrezygnują mieszkańcy z dużego pojemnika albo z dwóch pojemników.

Burmistrz MiG - PUK obsługuje budownictwo wielorodzinne w systemie raz w tygodniu i koszty funkcjonują. Nie ma zagrożenia, że transport będziemy musieli specjalnie wysłać na wieś i podroży to koszty. Śmieci podlegają segregacji i po miesiącu mamy wyższe opłaty za odpady nie segregowane.

Radny J Baranowicz - czy jest opinia Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

Kierownik GNiOŚ - jest.

Przewodnicząca RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku na terenie gminy Dębno z poprawkami.

.

Stan Radnych na sali 17

Głosowani: za jednogłośnie.

Stwierdzam , że Rada podjęła uchwałę nr LX/357/2006. Załącznik nr 15

=======================================

PKT 8d - projekt uchwały w sprawie przystąpienia do scalenia i podziału nieruchomości położonych w mieście Dębno obręb 2 przy ul. Kosynierów,

Radny K Witkowski - komisja Budżetowa przyjęła projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - Czy są uwagi do projektu uchwały.

Radny B Ircha - czy na Dargomyskiej nie należało zrobić to samo.

Burmistrz MiG - na ul. Kosynierów działki i plan zagospodarowania są dosyć kolizyjne. Na Dargomyskiej znaczna część działek jest własnością gminy. Działki prywatne mają dostęp do drogi i są wydzielone i nie ma potrzeby stosowania tej procedury. W tej chwili będziemy procedurę stosować przy ul. Nizinnej, wnioski spływają do nas. My jako pierwsi na terenie województwa podejmujemy ten temat, w świetle obowiązującego prawa dokonać scalenia działek. Zobaczymy jak nam się to uda i na jakie przeszkody natrafimy jeszcze.

Przewodnicząca RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie przystąpienia do scalenia i podziału nieruchomości położonych w mieście Dębno obręb 2 przy ul. Kosynierów,

Stan Radnych na sali 17

Głosowanie.: za jednogłośnie

Stwierdzam , że Rada podjęła uchwałę nr LX/358/2006. Załącznik nr 16

Odczytała opinię z Sanepidu dotyczącą Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku na terenie gminy .

Opinia stanowi załącznik nr 17

=======================================

PKT 8 e- projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikat od opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe albo przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości rolnych.

Radny P Chrobak - Komisja Oświaty, Kultury i Sprawa publicznych wnioskuje za stawką 90 % bonifikaty.

Radny K Witkowski - Komisja Budżetowa również proponuje stawkę 90% bonifikaty.

Przewodnicząca RM - czy są uwagi do projektu uchwały ?

Uwag nie było.

Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikat od opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe albo przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę oraz nieruchomości rolnych wysokości 90%

Stan Radnych 17.

Głosowanie za jednogłośnie

Stwierdzam , że Rada podjęła uchwałę nr LX/359/2006. Załącznik nr 18

=============================================

PKT 8 f - projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2006 rok,

Burmistrz MiG -proponuje krótka przerwę. Temat ten budził wiele kontrowersji na komisjach.

Plan pracy KR Rada jest zobowiązana uchwalić do 31 stycznia

Radny K. Witkowski - Komisja Budżetowa nie głosowała przyjęcia planu pracy KR jednak padł wniosek aby w planie pracy komisja uwzględniła większa ilość jednostek do kontroli.

Przewodnicząca RM - ogłosiła przerwę w obradach

Po przerwie.

Radny P. Chrobak - Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Publicznych przyjęła plan pracy KR. Padło na komisji stwierdzenie, że Komisja Rewizyjna działać powinna na podstawie planu pracy, który nakreśli Rada.

Radny A Brzozowski - chciałbym podziękować koledze Jcurze, że rok temu swoje sugestie do planu pracy KR przekazał na piśmie. Jest to najwygodniejsza forma składania propozycji. W roku bieżącym chcemy skupić się na inwestycjach, ze względu na to, że wszystkie jednostki gminne zostały w tej kadencji przez nas skontrolowane. Jeśli jest sugestia aby jednostki gminne kontrolować to na zasadzie rekontroli. Zamiast pkt 1 proponuję aby w maju wprowadzić zapis kontroli OPS, w lipcu kontrola Biblioteki Publicznej, we wrześniu kontrola OSiR, w październiku kontrola DOK. Myślę, że kontrole te skupiły by się na realizacji wniosków kontrolnych.

Burmistrz MiG - tera jesteście po kontroli DOK i i w październiku ponowna kontrola DOK?

Radny A. Brzozowski - wola Rady.

Przewodnicząca RM - przypominamy, że DOK był kontrolowany w styczniu i myślę, że to będzie rekontrola.

Radny S. Witkowski - proponuję wykreślić październik bo są już wybory i lipiec który miał być wolny od posiedzeń rady i Komisji.

Radny Z Myszkowski - nowa Rada zdecyduje czy wprowadzić zmianę do planu pracy.

Burmistrz MiG - październiku Rada nie funkcjonuje. Komisja Rewizyjna nie zrealizuje zadania. Co do lipca jestem za tym aby Rada określiła zakres zadań dla KR.

Przewodnicząca RM - kto jest za wnioskiem radnego S Witkowskiego o wykreślenie z planu pracy KR zadania na lipiec i październik.

Stan Radnych na sali 15

Głosowanie: za 3

7 przeciw

4 wstrzymujących się

/ 1 radny nie głosował/

Stwierdzam, że wniosek nie uzyskał większości.

Przewodnicząca RM - Kto jest za dopisaniem w maju OPS, lipiec Bibliotekę Publiczną, we wrześniu OSiR i październiku DOK.

Radny J. Głuszko - chcę zwrócić się do pana Przewodniczącego KR - jeśli chodzi o bibliotekę to proponuję skupić się na l filiach Biblioteki Publicznej.

Przewodnicząca RM - w związku z tym mamy takie poprawki do planu pracy KR : -

  • w maju kontrola OPS, zamiast pierwszego punktu,

  • w lipcu kontrole filii Bibliotek,

  • w wrześniu kontrola OSiR, zamiast pierwszego punktu,

Pozostałe punkty planu pozostają bez zmian . Kto jest za przyjęciem planu pracy KR po zmianach?

Stan radnych na sali 16

Głosowanie za 11

4 wstrzymujących

/ 1 radny nie głosował/

Stwierdzam , że Rada podjęła uchwałę nr LX/360/2006. Załącznik nr 19.

PKT 8 g - projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących podziału Sołectwa Mosto-Więcław.

Przewodnicząca RM - temat był omawiany. Społeczność ponownie zwróciła się o podział Sołectwa. Uzupełnili listę podpisów i w tej chwili należałoby rozpocząć procedury. Czy są uwagi do projektu uchwały?

Radny K Witkowski - Komisja Budżetowa stwierdziła, że skoro jest taka wola mieszkańców to należy procedurę konsultacji uruchomić.

Przewodnicząca RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących podziału Sołectwa Mosto-Więcław.

Stan Radnych na sali 17

Głosowanie.: za 16

1 wstrzymujący

Stwierdzam , że Rada podjęła uchwałę nr LX/361/2006. Załącznik nr 20

======================================

PKT 9 Odpowiedzi na zapytania.

Kierownik OPS - jeśli chodzi o dożywianie w ubiegłym roku. Był realizowany program rządowy na kwotę dotacji 205.000 zł. Środki własne 260.000 zł. Pieniądze te były przeznaczone nie tylko na posiłki ale również na zasiłki celowe. Praktycznie cały kalendarzowy rok dzieci są dożywiane. W budżecie zadaniowym mamy określone pieniądze na dożywianie w okresie letnim. Mamy przeznaczone w budżecie 15.000 zł na zasiłki celowe. W roku kalendarzowym tylko w okresie ferii dzieci nie były dokarmiane, w pozostałym miesiącach cały czas dokarmianie się odbywa. Rodzice dziecka zobowiązani są do zabezpieczenia pożywienia dla swoich dzieci, a nie tylko OPS. Uruchomienie stołówek w okresie ferii - będą duże koszty uruchomienia punktów wydawania posiłków i przygotowania . Dzieci w naszej gminie nie są głodne, są dożywianiem w pełni zabezpieczone. Nie miałam sygnałów o głodnych dzieciach. Jeśli chodzi o bezdomnych - sporządziłam listę i są na czas zimy ulokowani w ciepłych pomieszczeniach. Odbywały się patrole w mieście i na działkach. Są 2 osoby , które nie chcą opuścić altanek. Osoby chore i starsze są zabezpieczone przez opiekę indywidualną. Do wszystkich potrzebujących pomocy staramy się dotrzeć i tej pomocy udzielić.

Burmistrz MiG - ruszamy z klubem seniora i na początku stycznia tą kwestię musimy uregulować. Państwo otrzymacie zestawienie kosztów i zasady organizacyjne. Mamy 4 rodziny na zamianę mieszkania. Gmina panu z ul. Pułaskiego proponowała trzykrotnie inne mieszkanie i nie wyraził on zgody na zamianę. Patrząc na liczebność rodziny muszę dokonywać wyboru jaki lokal należy tej rodzinie przydzielić. Jeżeli jego dochody będą wskazywały na lokal socjalny to ta zamiana może być dokonana, jeżeli dochody będą wyższe dalej będzie zmuszony oczekiwać na zamianę. Mam rodzinę z 5 małych dzieci na liście na zamianę i jest to ważniejsze w tej chwili do załatwienia. W tej chwili 12 nazwisk jest na liście na lokal komunalny, 50 nazwisk na lokale socjalne i 4 nazwiska na zamianę. Po wybudowaniu budynku socjalnego 42 rodzinnego problem dalej będzie staniał. Będzie potrzeba dokonania eksmisji tych nie płacących za mieszkania i uwolni nam się parę mieszkań i w perspektywie 2-3 lat problem mieszkaniowy zlikwidujemy. Nie będę się wypowiadał co do jakości lokali, mamy większości starą substancję mieszkaniową i potrzeby remontowe duże. Sprawa prasy - o Dębnie nie piszą a o innych gminach piszą. Wydziale AP wszystkie artykuły są zbierane i można się zapoznać. Spływają do nas oferty o artykuły, które kosztują około 2.500 zł na 1 stronę gazety. Sprawa 24 V Komisja Oświaty zajmowała się tematem sieci dowozów uczniów do szkół. Zapadła decyzja że jest to zbyt późno aby temat rozkręcać i rok szkolny 2005/2006 będziemy funkcjonować w starej strukturze. W między czasie została powołana podkomisja, która miała się zająć szczegółowo i w czerwcu odbyło się jedno spotkanie. Pracy komisja nie kontynuowała w związku z tym podjąłem decyzję, że skoro komisja nie wypracowała wniosków jest to moja inicjatywa i problem należy rozwiązać, ponieważ rodzice w Sarbinowie nie odpuszczają tematu. Temat w lutym będzie rozpatrywany na Komisji Oświaty, będą stosowne materiały i w lutym w porządku sesji temat się znajdzie.

Radny M Jacura - czuję się niezadowolony z odpowiedzi pana Burmistrza. Materiałów powołana podkomisja nie otrzymała. Pani Kotowska miała dostarczyć stosowny materiał, usiądziemy i będziemy na temat dowozów rozmawiać. Tych materiałów nie otrzymaliśmy i temat zawisł w powietrzu. Z moich ustaleń wynikł problem, obawiano się że Jacura i Baranowicz przystąpią do tego aby był dowóz dzieci do Niepublicznej Szkoły w Barnówku. W miedzy czasie pan Burmistrz podjął decyzję o dowozie tych dzieci, była uchwała Rady i nie wiem dlaczego temat do końca nie został rozpatrzony. Na dzień dzisiejszy ponosimy koszty dowozów dzieci, które dojeżdżają nie zgodnie z obwodami. Nam się wmawia, że winni są dyrektorzy szkół a wcale nie bo winny jest Burmistrz i Wydział . Cały dowóz nie spoczywa na dyrektorach szkół tylko na panu panie Burmistrzu i kierowniku OKiS. Jeżeli podkomisja otrzymała by materiał to była by dyskusja i Rada w czerwcu lub lipcu podjęłaby stosowne decyzje i od września dowóz dzieci do szkół był by załatwiony jak należy. Proszę mnie poinformować jakie ponosimy koszty przy dowozach dzieci niezgodnie z obwodami.

Radny J Baranowicz - na komisji w maju wnioskowałem o materiały kompletne. Sprawa prosta - kurs, skąd , dokąd, godzina, ile dzieci z poszczególnych miejscowości dowiezione gimbusem, busem lub PKS do poszczególnych szkół. Do dzisiaj nie mam takiego materiału do dyskusji. Temat odsuwano od nas jak od gorącego kartofla, pan Jacura uchyli rąbek tajemnicy chodziło o Barnówko. Barnówko jest załatwione i teraz pokażmy jak wygląda dowożenie w całej gminie.

Kierownik OKiS - obwody szkół zostały ustalone z data likwidacji szkoły w Barnówku i od tego czasu nie było zmian w obwodach. Rodzicom z Sarbinowa nie chodziło o zmianę obwodów tylko o usprawnienie dowozów ich dzieci do szkół. Mimo usprawnień czasu dowozu dzieci do szkół to i tak w niektórych wypadkach czas jest długi. Odbyło się spotkanie w czerwcu w sprawie dowozów w ZEAS z dyrektorami szkół i zapadły decyzje jednak nie wszyscy się podporządkowali.

Przewodnicząca RM - otrzymacie państwo wszelkie dane dotyczące dowozów.

Burmistrz MiG - w lutym musimy temat podjąć. Zobowiązuje się że temat zostanie załatwiony.

Radny M Jacura - mówi się tu, że Jacura się czepia. Jak panie z oświaty przyszły przygotowane na posiedzenie ostatniej Komisji Oświaty? Problem jest od maja , to kto jest temu winny - Jacura?

Burmistrz MiG - w związku z dyskusją w grudniu na temat biblioteki pedagogicznej - wpłynęła odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego.

W tym miejscu odczytał pismo z Urzędu Marszałkowskiego.

Na Komisja jasno żeśmy się określili i złożyliśmy ofertę i dobre warunki, jednak Urząd Marszałkowski ich nie przyjął. W między czasie podobną ofertę do rozpatrzenia otrzymał Myślibórz.

Odczytał artykuł z obrad sesji Rady Gminy Myślibórz na temat usytuowania Biblioteki Pedagogicznej.

My zaproponowaliśmy powierzchnię ponad 250 m2 na cele biblioteki za przysłowiową 1 zł jednak Urząd Mrszałkowski nie skorzystał. Na dzień dzisiejszy właścicielem tego budynku jest Zarząd Województwa i ma prawo sprzedać budynek i z cichym komentarzem, " sprzedamy i wyposażymy Bibliotekę w Myśliborzu". Powinniśmy wyrazić nasze niezadowolenie wobec takiej polityki lokowania instytucji w powiecie myśliborskim. Odczytał projekt odpowiedź do Zarządu Wojewódzkiego.

Panie z Biblioteki Pedagogicznej - inaczej nam przedstawił pan Dyrektor Plewko, a co innego tu słyszymy. Pan Dyrektor nam powiedział, że jeśli my wyrazimy zgodę na pracę w Myśliborzu to księgozbiór idzie za nami. Prosimy Wysoką Radę o zajęcie stanowiska. Co innego wynika z pisma a co innego nam przedstawiono. Jeśliby księgozbiór pozostałby w Dębnie a subwencja na nasze etaty spłynęłaby ze Szczecina to wiadomo, że byłybyśmy zadowolone z takiej sytuacji.

Radny J Baranowicz - nie wierzę, że można odwrócić sytuację skoro już klamka zapadła. Również ten argument , że nasza Biblioteka obejmie gminę Mieszkowice. Biblioteka Pedagogiczna jest w Chojnie i ten argument nie będzie brany pod uwagę. Słyszałem, że Marszałek zgodził się do pozostawienie księgozbioru w Dębnie i refundowania jednego etatu.

Pani z Biblioteki - chodzi nam o zatrzymanie ty w Dębnie instytucji Biblioteki Pedagogicznej. Ta Biblioteka była u na s 55 lat. Zmieniła się ustawa o funkcjonowaniu Bibliotek, którego również organem prowadzącym może być gmina, Burmistrz, czego wcześniej nie było bo byliśmy w strukturach wojewódzkich. Może da się zachować u nas tą instytucję.

Radny J. Baranowicz - upieranie się przy tym, że pozostanie to w Dębnie i w strukturach Marszałka to stracimy wszystko. Chyba , że filia Myśliborza. Myślę, że w tej chwili nie ma możliwości zachowania u nas Biblioteki bo klamka już zapadła. Myślibórz ma budynek i nie przeskoczymy tego.

Burmistrz MiG - rozważałem w rozmowach z panem Plewko funkcjonowanie części Biblioteki Pedagogicznej w Naszej Bibliotece. Osoby zatrudnione w naszej Bibliotece Publicznej zatrudnione są wg Kodeksu Pracy. Panie z Biblioteki Pedagogicznej są zatrudnione z karty nauczyciela. Możemy zaoferować na zasadach kodeksu pracy. Księgozbiór powinien zostać. Nie ma innej możliwości jak to, że Marszałek musiałby utworzyć filię w Dębnie i w ramach tej filii panie utrzymywać. Sejmik nie pójdzie na zadanie przekazanie części subwencji i utrzymania etatu w Dębnie. Ja państwo do tego podchodzą.

Kierownik OKiS - jeśli by gmina zwróciła się do Marszałka o to aby przekazał nam część swoich zadań co prowadzenia Biblioteki Pedagogicznej to myślę, że nie byłoby problemu. My nie mamy jednak na dzień dzisiejszy ustalonej siedziby dla tej Biblioteki.

Burmistrz MiG - Zarząd Województwa postawił nas w określonej sytuacji. Jeśli przejmujemy z osobami to moja propozycja idzie przejęcia części zadań z częścią finansowania. Taką ofertę złożyłem. Spodziewam się odpowiedź będzie negatywna. Oceniając powierzchnię, którą proponuje się dla Biblioteki Pedagogicznej w Myśliborzu to 220m2, podobnie jak my proponowaliśmy. Argument jest taki, że umiejscowione to będzie w centrum powiatu i dlatego powiat przebił nas położeniem geograficznym. W tym momencie trzeba będzie złożyć ofertę, że przynajmniej jeden etat będziemy finansować. Czyli negocjujemy dalej.

Kierownik OKiS - rozmowa z panem Plewko niczego nie wniosła i on swojego stanowiska nie zajął. Trzeba czytać wprost z tego pisma jakie mamy. Czy idziemy w kierunku, nasz budynek Bliblioteki i przejęcie zadania przez Marszałka z przekazaniem subwencji , czy przejmujemy tylko księgozbiór i jeden etat z częściowa refundacją.

Przewodnicząca RM - myślę, że kierunek naszego myślenia powinien być taki, że rozmawiać jak zachować instytucję. Jeśli marszałek chciałby nam oddać za 1 zł budynek przynajmniej niech ma taki gest przy tej reformie i nie będzie niszczył tego co u nas jest. Jeśli mamy sobie tylko wziąć księgozbiór to trzeba się jeszcze raz spotkać co w takiej sytuacji.

Burmistrz MiG - koszt remontu budynku będzie wysoki. Tendencją jest silne Centra Kształcenia Nauczycieli i w każdym powiecie takie Centrum na pewno się nie utrzyma.

Radny Z Myszkowski - upoważniamy Burmistrza do jak najlepszego wynegocjowania warunków.

Radny J Baranowicz - może tak propozycja ; przejmujemy jednostkę, budynek, osobę i pół subwencji jeśli nie całą.

Radny S Witkowski - popieram ratowanie tej jednostki w Dębnie. Zwracam się do Burmistrza czy jest 100 % wiedzy na temat własności tego budynku przy Chojeńskiej. Budynek ten był z przeznaczeniem na cele społeczne. Czy do końca wiadomo, że to budynek ten należy do Urzędu Marszałkowskiego.

Burmistrz MiG - to Wojewoda Lubuski przekazywał ta Bibliotekę Pedagogiczną razem z nieruchomością dla Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego.

Radny J. Baranowicz - należy sprawdzić w księdze wieczystej jaki jest zapis co do przeznaczenia i własności.

==============================================

PKT 10 Sprawy różne.

Sołtys wsi - odprowadzane są środki za wynajmowanie świetlicy wiejskiej. Uwagi pana Brzozowskiego są nie słusznie.

Przewodnicząca RM - w związku z wyczerpaniem się porządku LX sesji RM zamykam obrady i dziękuję za udział.

=============================================

Protokołowała Przewodnicząca RM

E. Bajkiewicz Helena Sługocka

1

18

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Arkadiusz Mazepa 20-03-2006 10:28
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 20-03-2006
Ostatnia aktualizacja: - 20-03-2006 10:28